فیس بوک و یوتیوب به همکاری در سرکوب در ویتنام متهم شدند ویتنام

[ad_1]

طبق گزارش سازمان عفو ​​بین الملل ، فیس بوک و یوتیوب در “سانسور و سرکوب در مقیاس صنعتی” در ویتنام نقش دارند ، که این پلتفرم را متهم به اعلام آشکار تمایل خود برای تعظیم در برابر خواسته های رژیم های اقتدارگرا می کند.

مدیران فیس بوک بارها این پلت فرم را به عنوان سنگر “بیان آزاد” تبلیغ کرده اند ، اما در ویتنام ، جایی که تحمل چندانی برای مخالفت وجود ندارد ، این شرکت در اوایل سال جاری با صدها درخواست سانسور محتوا روبرو شده است. این شامل انتقاد مسالمت آمیز از دولت توسط فعالان است که توسط قوانین بین المللی حقوق بشر محافظت می شود.

ویتنام هم برای فیس بوک و هم برای گوگل که یوتیوب دارد ، یک بازار پرسود است. در سال 2018 ، درآمد فیس بوک از آن کشور تقریباً یک میلیارد دلار (750 میلیون پوند) بود – حدود یک سوم کل درآمد از جنوب شرقی آسیا. در همین مدت ، گوگل 475 میلیون دلار از طریق تبلیغات در YouTube درآمد کسب کرده است.

مینگ یو ها معاون مدیر منطقه ای سازمان عفو ​​بین الملل گفت: “فیس بوک محبوب ترین و سودآورترین پلتفرم ویتنام است.”، وی افزود كه مشاغل مسئول احترام به حقوق بشر در هر كجا هستند.

“امروز ، این سیستم عامل ها به شکارگاه سانسور ، نیروهای سایبری نظامی و ترول های بودجه ای دولتی تبدیل شده اند. خود سیستم عامل ها فقط اجازه نمی دهند این اتفاق بیفتد – آنها به طور فزاینده ای درگیر می شوند “.

طبق گزارش شفافیت ، در نیمه اول سال 2020 ، فیس بوک 834 محدودیت محتوایی را رعایت کرد ، که نسبت به دوره گزارش شش ماهه قبلی افزایش چشمگیری داشته است. طبق این بخشودگی ، این افزایش تا حدودی به دلیل تلاش مقامات برای خنثی کردن هرگونه بحث در مورد اختلافات در مورد زمین دون تام بود ، درگیری شدید بر سر تصمیم ارتش برای ساخت یک میدان هوایی در زمینی که روستاییان ادعا می کردند.

در ماه آوریل ، فیس بوک موافقت کرد که به دنبال فشار دولت ویتنام ، مطابقت با درخواست های محتوای جغرافیایی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد ، که به گفته وی با غیرفعال کردن آفلاین سرورهای محلی ، عمداً بازدید از سیستم عامل را کاهش داد. عفو گفت که این تصمیم می تواند “پیامدهای گسترده جهانی” داشته باشد زیرا سایر دولت های سرکوبگر ممکن است استراتژی های مشابهی را اتخاذ کنند.

در ماه های اخیر ، فیس بوک همچنین به درخواست های دولت تایلند ، از جمله مسدود کردن دسترسی به یک گروه محبوب در انتقاد از سلطنت ، در تایلند پاسخ داده است. این گروه که دارای 1 میلیون عضو بود ، پس از تهدید دولت فیس بوک به طرح پرونده قضایی ، انحلال شد.

در بیانیه فیس بوک آمده است که طی چند ماه گذشته فشار بیشتری را به ویتنام وارد کرده است تا محتوای بیشتری را محدود کند ، اما افزود: “ما تمام تلاش خود را می کنیم تا خدمات خود را در دسترس قرار دهیم تا مردم بتوانند به صحبت خود ادامه دهند.”

علی رغم اصلاحات عمده اقتصادی در ویتنام ، حزب کمونیست حاکم قدرت را در رسانه ها حفظ می کند و فضای مخالفت و آزادی بیان را به شدت محدود می کند. در شاخص آزادی مطبوعات جهانی ، این کشور از بین 180 کشور در رتبه 175 قرار دارد.

عفو بین الملل اعلام کرد حداقل 170 زندانی عقیدتی را شناسایی کرده است که بیشترین تعداد از زمان شروع نظارت بر این کشور توسط این گروه است. در این میان 69 نفر به جرم ارسال مطالب در اینترنت زندانی شدند.

فعالان آزار و اذیت را در شبکه های اجتماعی و زندگی واقعی گزارش می دهند. علاوه بر تهدید به زندان ، فعالان حقوق بشر گفتند که آنها توسط پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و توسط گروه های ناشناخته مهاجمان مورد حمله قرار گرفتند. در این گزارش ، با استناد به نیروهای ویتنام ، یك واحد نظامی 10 هزار نفری و یك گروه داوطلب ، Du Luan Wien ، كه از فعالان حزب كمونیست تشكیل شده است ، در اینترنت ، آنها با آزار و اذیت توسط ترول های حامی دولت روبرو می شوند.

فیس بوک گفت: “میلیون ها نفر در ویتنام روزانه از خدمات ما برای برقراری ارتباط با خانواده و دوستان استفاده می کنند و هزاران کسب و کار برای دستیابی به مشتریان به آنها اعتماد می کنند. ما همیشه در مورد موضوعاتی مانند گفتار و بیان ، از جمله در ویتنام ، چشم دولت ها را نمی بینیم ، اما برای محافظت از این حق در سراسر جهان سخت تلاش می کنیم. “

یوتیوب به درخواست نظر پاسخ نداد ، اما به عفو عمومی گفت که “درخواست های دولت برای حذف محتوا را مطابق با استانداردهای حقوق بشر ارزیابی می کند.”

[ad_2]