فرمول 1: هوندا به عنوان شریک موتور استون مارتین در سال 2026 باز می گردد

لوگوی هوندا روی خودروی فرمول 1 ردبول
هوندا دو قهرمانی اخیر رانندگان را با ردبول و مکس ورشتاپن به دست آورده است و فصل گذشته عنوان سازنده را به دست آورده است.

هوندا قرار است در سال 2026 با ظرفیت رسمی به فرمول 1 به عنوان شریک موتور تیم استون مارتین بازگردد.

این شرکت به طور رسمی در پایان سال 2021 از فرمول 1 خارج شد، اما موتورهای آن هنوز توسط دو تیم ردبول استفاده می شود و در سال 2023 دوباره هوندا نامیده می شود.

هوندا روز چهارشنبه گفت که پیگیری F1 برای خنثی بودن کربن تا سال 2030 “عامل کلیدی” پشت تصمیم آن برای ورود مجدد به طور رسمی است.

قوانین جدید برای سال 2026 عملکرد الکتریکی موتورهای F1 را افزایش می دهد.

نهاد حاکم بر این ورزش، FIA، استفاده از سوخت های مصنوعی کاملاً پایدار را به طور همزمان الزامی می کند.

رئیس شرکت هوندا ریسینگ کوجی واتانابه گفت: “در پیگیری هدف خود در دستیابی به بی طرفی کربن تا سال 2030، از فصل 2026، FIA استفاده از سوخت 100٪ کربن خنثی را اجباری می کند و به کارگیری نیروی الکتریکی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. سه برابر مقررات جاری

“با این افزایش عظیم در توان الکتریکی، کلید پیروزی در F1 یک موتور جمع و جور، سبک و پرقدرت با باتری با کارایی بالا خواهد بود که قادر به مدیریت سریع توان خروجی بالا و همچنین فناوری مدیریت انرژی است.

ما بر این باوریم که این دانش به دست آمده از این چالش جدید این پتانسیل را دارد که مستقیماً در یک خودروی الکتریکی تولید انبوه در آینده به کار رود.»

پشت تغییر رویکرد هوندا چیست؟

F1 از سال 2014 از موتورهای هیبریدی استفاده کرده است، اما قوانین جدید تغییرات قابل توجهی در طرح آنها ایجاد می کند.

بزرگترین آنها حذف MGU-H، بخشی از سیستم هیبریدی است که انرژی را از توربو بازیابی می کند، و افزایش قابل توجهی در نسبت قدرت هیبریدی در توان خروجی موتور.

واتانابه گفت: «در حال حاضر توان الکتریکی 20 درصد یا کمتر در مقایسه با موتور احتراق داخلی است.

اما مقررات جدید نیاز به حدود 50 درصد یا بیشتر برقی‌سازی دارد، که حتی بیشتر به سمت الکتریکی‌سازی حرکت می‌کند و من معتقدم که فناوری برای الکتریکی‌سازی برای ما در تولید خودرو در آینده مفید خواهد بود.»

او گفت که استفاده از سوخت های کربن خنثی و ادغام آنها در موتور نیز “با جهت گیری هوندا مطابقت دارد”.

واتانابه گفت که تمدید سقف هزینه F1 برای پوشش موتورها نیز عاملی در تصمیم گیری بود زیرا “شرکت طولانی مدت و مستمر در F1 را آسان تر کرد.”

چرا با ردبول ادامه نمی دهیم؟

مکس ورشتاپن از هلند و اوراکل ردبول ریسینگ قبل از مسابقات F1 Grand Prix میامی به میدان رفتند.
مکس ورشتاپن در فصل 2023 با 14 امتیاز در رده بندی F1 در پنج مسابقه پیشتاز است.

هوندا دو قهرمانی رانندگان گذشته را با ردبول و مکس ورشتاپن به دست آورده است و فصل گذشته عنوان سازنده را به آن اضافه کرده است. این زوج به خوبی در مسیر تکرار دو عنوان قهرمانی خود در سال 2023 هستند. ردبول در شروع فصل تسلط داشته است و تاکنون در هر پنج مسابقه پیروز شده است.

ردبول تصمیم گرفته است تا موتور خود را برای سال 2026 بسازد و با غول آمریکایی فورد شراکتی برای سرمایه گذاری و نشان دادن این نیروگاه ایجاد کرده است.

استون مارتین که سال گذشته در مسابقات قهرمانی هفتم شد، در سال 2023 گام بزرگی به جلو در رقابت برداشته است و قبل از گرندپری موناکو در آخر هفته در مسابقات قهرمانی سازندگان پس از ردبول در رده دوم قرار گرفته است.

راننده آنها فرناندو آلونسو در مسابقات قهرمانی رانندگان پس از ورشتاپن و هم تیمی اش سرجیو پرز سوم است.

استون مارتین پیش رفتن پس از یک برنامه سرمایه گذاری و بازسازی بزرگ در پنج سال گذشته که شامل ساخت یک کارخانه جدید است، که قرار است قبل از پایان این ماه افتتاح شود، انجام شده است. یک تونل باد جدید نیز در دست ساخت است و قرار است در اواخر سال 2024 تکمیل شود.

واتانابه گفت که هوندا و تیم فرمول یک استون مارتین “روحیه مشترکی دارند”.

مارتین ویتمارش، مدیر اجرایی گروه استون مارتین Performance Technologies، گفت: “استون مارتین در حال ساخت تیمی برای پیروزی در فرمول 1 است. ما افراد مناسب را جذب کرده و روی امکانات مورد نیاز سرمایه گذاری کرده ایم و فرهنگ و فرآیندهای مناسب برای پیروزی را توسعه می دهیم. .

“همکاری با یک غول موتوراسپرت جهانی مانند هوندا یک گام بعدی بسیار هیجان‌انگیز و مهم برای تیم است. هر دو سازمان جاه‌طلبی بی‌وقفه یکسانی برای موفقیت در مسیر دارند. ما بسیار مفتخریم، مفتخریم و سپاسگزاریم که این همکاری را برقرار کردیم.”

ویتمارش که در بازگشت هوندا به فرمول 1 در سال 2015، زمانی که مدیر اجرایی و مدیر تیم مک لارن بود، نقش مهمی داشت، افزود که “2026 نیازمند یکپارچگی کامل شاسی و واحد قدرت است که فقط یک تیم کامل کار می کند.”

وی افزود: از آنچه از هوندا و آموخته‌های اخیرمان دیده‌ایم کاملاً واضح است، آنها اشتیاق زیادی دارند، می‌خواهند برنده شوند، این چیزی است که می‌خواهند انجام دهند و هدف ما همین است. ما از قبل به این اطمینان داریم. یک همکاری فوق العاده برای آینده خواهد بود.”

این همکاری به معنای پایان توافق استون مارتین با مرسدس خواهد بود که این تیم بخش بزرگی از قسمت عقب ماشین خود را از جمله موتور، گیربکس و سیستم تعلیق را از آنها خریداری می کند.

ویتمارش اعتراف کرد که ساخت گیربکس و سیستم تعلیق “یک چالش بزرگ اما ضروری برای ما در افزایش سرعت” است.

واتانابه گفت که هوندا در حال حاضر هیچ برنامه ای برای تامین هیچ تیم دیگری ندارد.

در مورد رانندگان چطور؟

فرناندو آلونسو در حال رانندگی با خودروی استون مارتین خود در گرندپری آذربایجان
فرناندو آلونسو در رده بندی رانندگان پس از چهار بار سکو در پنج مسابقه در این فصل سوم است

آلونسو در سال 2015 به مک لارن پیوست تا بخشی از پروژه هوندا باشد اما تیم و شرکت موتور پس از سه سال غیررقابتی از هم جدا شدند. در آن زمان، رابطه آلونسو با هوندا به هم خورد، تا حدی به دلیل برخی انتقادات عمومی از موتور توسط قهرمان دو دوره.

اما واتانابه گفت که انتخاب راننده “کاملاً در اختیار تیم” خواهد بود و هوندا “هیچ مخالفتی” با همکاری مجدد با آلونسو ندارد.

آلونسو در فصل اول قرارداد دو ساله با استون مارتین است. او در ماه جولای 42 ساله می شود و با شروع همکاری هوندا با این تیم، 44 ساله می شود.

ویتمارش گفت: “هوندا شریک بسیار خوبی برای ما است. فرناندو این را می بیند. احتمالاً 2026 در حال حاضر خارج از افق برنامه ریزی او است. ما باید به او خودرویی بدهیم که بتواند به طور مداوم در مسابقات پیروز شود.

ما یک گام معقول رو به جلو برداشته ایم. ما هنوز به جایی که باید باشیم نرسیده ایم، اما قوی تر خواهیم شد. مطمئنم قبل از سال 2026 درباره اینکه آینده فرناندو کجاست، بحث خواهیم کرد.

“امیدوارم او چندین سال در کنارش باشد و اگر به اندازه امروز تناسب اندام و رقابتی باشد، عالی خواهد بود. در آن صورت داشتن او در ماشین در سال 2026 نیز فوق العاده خواهد بود.”

در سراسر بنر بی بی سیدر پاورقی بی بی سی