پسر قربانی ویروس کرونا می گوید متخصصین WHO با خانواده های ووهان دیدار کنند چین

یکی از بستگان یک قربانی ویروس کرونا در چین خواستار ملاقات با تیم سازمان بهداشت جهانی است که می گوید این باید با خانواده های آسیب دیده صحبت کند که می گویند صدای آنها توسط دولت چین سرکوب شده است.

چین تنها پس از چند ماه مذاکره بازدید محققان تحت نظارت آژانس سازمان ملل را تأیید کرد. وی مشخص نکرد که آیا به کارشناسان اجازه داده می شود مدارکی جمع کنند یا با خانواده ها صحبت کنند یا خیر ، فقط گفت که این تیم می تواند با دانشمندان چینی تبادل نظر کند.

ژانگ های که پدرش پس از سفر به شهر ووهان چین و عفونت در پدرش در اثر کوید -19 درگذشت ، ژانگ های گفت: “امیدوارم متخصصان WHO به ابزاری برای انتشار دروغ تبدیل نشوند.” “ما خستگی ناپذیر در جستجوی حقیقت بودیم. این یک جرم بود و من نمی خواهم WHO برای پوشاندن این جنایات به چین بیاید. “

وزارت خارجه چین بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

یک تیم WHO برای بررسی منشا ویروس در 14 ژانویه وارد ووهان شد و انتظار می رود کارهای میدانی پس از قرنطینه 14 روزه این هفته آغاز شود.

ژانگ ، متولد ووهان است که در جنوب شهر شنژن زندگی می کند ، در حال سازماندهی بستگان قربانیان ویروس کرونا در چین است و مسئولیت آن را از مسئولان درخواست می کند.

بسیاری از اینكه دولت در ابتدای شیوع ویروس را كاهش داده ، عصبانی هستند و تلاش كردند كه علیه دولت ووهان طرح دعوی نمایند.

نزدیکان فشار زیادی را از طرف مقامات وارد کردند تا صحبت نکنند. بر اساس مصاحبه های ژانگ و بستگان دیگر ، مقامات دعوی را رد كردند ، بارها از ژانگ و دیگران بازجویی كردند و تهدید كردند كه بستگان افرادی را كه با رسانه های خارجی صحبت می كنند اخراج خواهند كرد.

ژانگ گفت که بلافاصله پس از ورود تیم UAZ به ووهان ، گروه های گفتگوی اقوام بسته شد و او مقامات شهر را به تلاش برای سکوت آنها متهم کرد.

ژانگ گفت: “وانمود نکنید که ما وجود نداریم و به دنبال مسئولیت نیستیم.” “شما همه سیستم عامل های ما را نابود کرده اید ، اما ما همچنان می خواهیم از طریق رسانه ها به همه اطلاع دهیم که دست از تلاش برنداشته ایم.”

WHO می گوید سفر وی به چین یک مأموریت علمی برای بررسی ریشه ویروس است ، نه تلاشی برای تعیین گناه ، و “مصاحبه های عمیق و بررسی” موارد اولیه. او بلافاصله به درخواست نظر پاسخ نداد.

چین پس از آنكه دولت ترامپ پكن را به ویروس متهم كرد ، در ابتدا خواسته های تحقیقات بین المللی را رد كرد ، اما در ماه مه برای انجام تحقیقات مبدا تحت فشار جهانی قرار گرفت.

روز دوشنبه ، دکتر آنتونی فاسی ، رئیس ارشد بیماری های عفونی در ایالات متحده ، به مجمع جهانی اقتصاد گفت که منشا ویروس که دنیا را به زانو درآورد ناشناخته مانده است – “یک جعبه سیاه بزرگ ، وحشتناک”.

این مأموریت بارها و بارها با مذاکرات و عقب افتادگی ها به تعویق افتاد ، که یکی از آنها شکایت عمومی غیرمعمول رئیس جمهور WHO دکتر تدراس آدنوم گبرز را برانگیخت.

ورود مأموریت WHO دوباره جنجال بر سر اینكه آیا چین به خود اجازه داده است در سراسر جهان گسترش یابد و در روزهای اول با كندی واكنش نشان داد ، دوباره جنجال ایجاد كرده است.

از ابتدا ، مقامات WHO تلاش کرده اند تا همکاری بیشتری با چین داشته باشند ، اما با موفقیت محدود.

ضبط های صوتی جلسات داخلی WHO که برای اولین بار از آسوشیتدپرس روز سه شنبه پخش شد ، نشان می دهد که اگرچه WHO به طور علنی از چین تمجید می کند ، اما مقامات خصوصی از کمبود اطلاعات شکایت می کنند.

آژانس سازمان ملل هیچ گونه اختیارات اجرایی ندارد ، بنابراین باید بر حسن نیت کشورهای عضو حساب کند.

کیجی فوکودا ، یک متخصص بهداشت در دانشگاه هنگ کنگ ، گفت که این بازدید ، جدا از یک دیدار علمی ، “یک مأموریت ایجاد تصویر” است و چین متعهد به شفافیت است ، در حالی که WHO به دنبال نشان دادن اقدامات است.

فوکودا ، یکی از مقامات سابق سازمان بهداشت جهانی گفت: “هم چین و هم WHO امیدوارند که امتیازاتی کسب کنند.” “اما همه چیز به آنچه تیم دسترسی خواهد داشت برمی گردد. آیا آنها واقعاً می توانند س theالاتی را که می خواهند بپرسند بپرسند؟ “