ایسلندی اولین پیوند دو بازو و شانه در جهان را دریافت کرد ایسلند

پزشکان می گویند ، این مرد ایسلندی که اولین پیوند دو شانه و بازو را در جهان انجام داده است ، پس از جراحی در حال بهبودی است – دو دهه پس از تصادفی که برای هر دو اندامش هزینه تمام شد.

آنها گفتند هنوز معلوم نیست که چگونه موبایل فلیکس گرتارسون 48 ساله از جراحی در اوایل ماه جاری در شهر لیون در جنوب شرقی فرانسه بهبود یابد.

آرام غزاریان ، جراح ارشد جراحی روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “دادن اندکی به کسی که اینقدر ضرر کرده است ، در حال حاضر بسیار زیاد است.”

وی گفت: “اگر او بتواند توانایی خم كردن فعال آرنج خود را بدست آورد ، این می تواند زندگی را تغییر دهد.”

در 12 ژانویه 1998 ، برق گرتارسون در حال کار بر روی یک خط برق فشار قوی بود که یک ولتاژ 11000 ولتی دستان او را سوزاند و او را روی زمین یخی انداخت.

وی چندین شکستگی و آسیب دیدگی از اندام های داخلی را دید و به مدت سه ماه به کما رفت و در طی آن جراحان هر دو دست را قطع کردند.

وی چندین عمل جراحی دیگر انجام داد ، از جمله پیوند کبد.

وقتی ژان میشل دوبرنار ، پیشکسوت پیوند دست مستقر در لیون ، برای یک کنفرانس از ریکیاویک بازدید کرد ، گرتارسون از او پرسید که آیا می تواند اندام های از دست رفته را جایگزین کند؟

همسر گرتارسون ، سیلویا ، روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “این بزرگترین آرزوی او بود” ، و افزود که او خودش هرگز احساس نکرد که این عمل واقعا ضروری است زیرا “هیچ کاری از دستش نمی رود”.

سالها طول کشید تا اهدا کنندگان مناسب پیدا شود ، در آن حدود 50 کارمند بهداشتی در آماده سازی برای عمل شرکت کردند.

چهار تیم جراحی درگیر شدند تا زمان انتقال بین اهدا کننده و گیرنده به حداقل برسد.

پزشکان گفتند که بازوی راست عملکرد بیشتری نسبت به چپ دارد که این امر نیز به تنظیم کامل شانه نیاز دارد. به گفته آنها ، نه روز پس از عمل هیچ عارضه جدی مشخص نشده است.

بیمار قادر به حرکت دادن دستان خود نبود ، اما ظاهراً در نتیجه یک فیلم کوتاه که روی تخت بیمارستان فیلمبرداری شده و در یک کنفرانس مطبوعاتی نشان داده شد ، از نتیجه آن راضی بود.

لیونل بد ، جراحی که پروتکل پزشکی جراحی را در سال 2010 آغاز کرد ، گفت: “با این سطح قطع عضو ، ما نمی توانیم قول چیزی بدهیم.” گرتارسون در انتظار سالها آموزش مجدد است ، “اما او تمام عمر را حفظ خواهد کرد.”