دانشمند سوئدی-ایرانی در ایران با “خطر فوری اعدام” روبرو است | ایران

[ad_1]

گروه های حقوق بشری و همسرش هشدار داده اند که یک دانشمند سوئدی-ایرانی محکوم به اعدام در ایران به اتهام جاسوسی می تواند از چهارشنبه اعدام شود.

روز سه شنبه ، احمدرز جلالی قرار بود از زندان اوین به زندان راجه شهر منتقل شود ، که این مجازات معمول قبلی بود. حکم اعدام در ایران اغلب در روزهای چهارشنبه اجرا می شود.

این یکی از اولین تیراندازی های یک شهروند دو تابعیتی در ایران بود و فقط یک هفته پس از آن انجام شد که ایران در ازای سه ایرانی متهم به توطئه تروریسم در تایلند ، کایلی مور-گیلبرت ، دانشگاهی انگلیسی-استرالیایی را آزاد کرد.

گروه مبارزات حقوق بشری ایران گفت: احمدرا جلالی بلافاصله در معرض خطر مجازات اعدام است و تنها یک واکنش شدید و فوری جامعه جهانی می تواند جان او را نجات دهد.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل ، اگنس کالامارد گفت: “قاضی ناظر این ترور گفته است که خانواده آخرین لحظه قبل از اعدام وی را ملاقات می کنند. غیر صادقانه است. و غیرقانونی است. زندگی انسان فقط یک پیاده در سیاست بین المللی است ، همه چیز دقیقاً ، پایان قابل مشاهده نیست. “

همسر جلالی ، ویدا مهرانی ، به گاردین گفت: “من یک هفته پیش با او صحبت کردم و آنچه او گفت اتفاق می افتد اتفاق می افتد. اگر کسی دخالت نکند فردا او را اعدام می کنند ، من شخص سیاسی نیستم ، اما تنها چیزی که می توانم بپرسم این است که کشورهایی که نفوذ دارند ، شاید اتریش و ایالات متحده از ایران بخواهند درهایش را به روی او باز کند و لغو کند جمله. امیدوارم رسانه ها به من کمک کنند.

“من نمی توانم به بچه هایم بگویم که طی چهار سال گذشته چه خبر بوده است ، یا توضیح دهم. چگونه این را توضیح دهم؟ “

هیچ واکنش رسمی از ایران به این گزارش ها مشاهده نشد ، اما پیش از این وزارت خارجه پیشنهادات مداخله در امور شهروندان زندانی را رد کرد.

آن لیند ، وزیر امور خارجه سوئد هفته گذشته گفت که پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر اجرای سریع حکم اعدام جلالی ، با همتای ایرانی خود جواد ظریف صحبت کرده است.

جلالی ، پزشک و مدرس انستیتوی کارولینسکا در استکهلم پایتخت سوئد ، در سال 2016 در ایران دستگیر شد و بعداً به اتهام ارائه اطلاعات به اسرائیل برای تسهیل اقدام به ترور چندین دانشمند ارشد هسته ای ، به جاسوسی از اسرائیل محکوم شد. دوستان گفتند که او مجبور به اعتراف شد.

ماه گذشته ، 153 برنده جایزه نوبل نامه ای را به آیت الله علی خامنه ای ، رهبر عالی ایران امضا کردند و خواستار آزادی جلالی شدند.

ایران می گوید تمام مراحل دادرسی به پایان رسیده است. دادگاه عالی کشور در سال 2017 حکم اعدام را تأیید کرد.

فعالان حقوق بشر ایران را به دستگیری تعدادی از شهروندان دوگانه متهم کرده اند که سعی در دادن امتیاز به کشورهای دیگر داشتند.

جلالی به دعوت رسمی دانشگاه تهران به ایران رفت ، اما در تاریخ 24 آوریل 2016 توسط مأموران وزارت اطلاعات دستگیر شد و سه ماه را در بازداشتگاه وزارت گذراند.

گزارش ها حاکی از آن است که ایران امیدوار است به اسد اسد ، دیپلمات ایرانی که در بلژیک تحت محاکمه بود ، به اتهام توطئه برای بمب گذاری در راهپیمایی در یک تجمع مخالفان ایرانی در سال 2018 ، نتیجه ای را برای فروش بفروشد. امتناع از حضور در دادگاه ، ادعای مصونیت دیپلماتیک.

[ad_2]