پس از شش سال و 6 میلیارد کیلومتر ، شرکت ژاپنی Hayabusa2 در حال آماده سازی برای آوردن بار غبار سیارک به خانه است. | ژاپن

[ad_1]

آخرین باری که Hayabusa2 با چشم غیر مسلح دیده شد ، باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده بود و Brexit یک خیال اروپایی هراس دور بود.

شش سال و سه روز پس از آغاز مأموریت پیشگامانه خود ، یک فضاپیمای ژاپنی کپسولی را با قطعات بکر سیارک در استرالیا می ریزد که به عقیده دانشمندان می تواند شکل گیری منظومه شمسی و ریشه های زندگی را روشن کند.

هنگامی که در ساعات اولیه یکشنبه به آسمان وومرا ، استرالیای جنوبی می رسد ، کاوشگر چرخه ای در حدود 6 میلیارد کیلومتر را تکمیل می کند که شامل دو توقف کوتاه روی سطح یک سیارک در حال حرکت است.

آژانس تحقیقات هوافضای ژاپن (Jaxa) اعلام کرد ، این پهپاد کپسول را از ارتفاع حدود 220،000 کیلومتری (136،700 مایل) آزاد خواهد کرد.

عملیات روز یکشنبه اوج یک مأموریت 30 میلیارد پوندی است که با شروع Hayabusa2 ، که نام او به ژاپنی به معنی شاهین است ، در دسامبر 2014 از مرکز فضایی Tonegashima در جنوب غربی ژاپن آغاز شد.

این کاوشگر در ژوئن 2018 به احترام قصر زیر آب اژدها در یک افسانه ژاپنی به موقعیت ثابت خود بر فراز سیارکی به نام ریوگو رسید که بیش از سه سال در مدار بیضوی دور خورشید 3.2 میلیارد کیلومتر مسافت را طی کرده بود.

یکی از چندین مرحله مهم این مأموریت در فوریه گذشته اتفاق افتاد که مدت کوتاهی بر روی ریوگا فرود آمد و یک گلوله کوچک تانتالیوم را بر روی سطح سیارک رها کرد تا گرد و غبار را برای جمع آوری قبل از انفجار به موقعیت نگهدارنده خود جمع کند.

پنج ماه بعد ، او برای اولین بار به جهان رسید که برای دومین بار برای جمع آوری سنگهای تخلیه شده و خاک زیر سطح یک سیارک 4.6 ساله فرود آمد.

یاکس معتقد است که نمونه های زیر سطح حاوی کربن و مواد آلی هستند که در برابر تشعشعات کیهانی و سایر عوامل محیطی محافظت می شوند ، در همان شرایط تشکیل منظومه شمسی هستند.

تصویری از سطح سیارک ریوگو در فضا ، تهیه شده توسط آژانس فضایی ژاپن JAXA
تصویری از سطح سیارک ریوگو در فضا ، تهیه شده توسط آژانس فضایی ژاپن JAXA عکس: جزوه Jaxa / EPA

ماکوتا یوشیکووا ، رئیس مأموریت پروژه Hayabusa2 در Jaxa ، گفت که دانشمندان علاقه ویژه ای به تجزیه و تحلیل مواد آلی در نمونه های Ryuga دارند.

یوشیکوف در جلسه توجیهی گفت: “مواد آلی ریشه زندگی روی زمین است ، اما ما هنوز نمی دانیم که از کجا آمده است.” “ما امیدواریم که با تجزیه و تحلیل جزئیات مواد آلی برگشت داده شده توسط Hayabusa2 ، سرنخی از منشا حیات در زمین پیدا کنیم.”

این کپسول که توسط سپر حرارتی محافظت می شود ، با برخورد به جو زمین در فاصله 200 کیلومتری از سطح زمین ، به گلوله آتشین تبدیل خواهد شد. در حدود 10 کیلومتری سطح زمین چتر باز می شود و وقتی همه چیز طبق برنامه پیش می رود ، کپسول سیگنال هایی را ارسال می کند که محل قرارگیری آن بر روی زمین را نشان می دهد.

کارشناسان جاکسا که ماه گذشته وارد وومرا شده اند ، برای گرفتن سیگنال در چندین مکان دیش های ماهواره ای نصب کرده اند و آژانس فضایی استرالیا و وزارت دفاع برای آماده سازی در ماموریت جستجو و شناسایی در حالت آماده باش خواهند بود.

یوشیکوف گفت ، بدون کمک محلی ، یافتن کپسولی که فقط 40 سانتی متر قطر دارد “بسیار دشوار بود.”

با این حال ، کار Hayabausa2 در این مرحله هنوز انجام نشده است. پس از آزاد شدن کپسول ، در طی مأموریتی که انتظار می رود یک دهه طول بکشد ، به یک سیارک دوردست دیگر ، به نام 1998KY26 ، هدایت می شود.



[ad_2]