رئیس جمهور جدید چپ بولیوی: “ما دموکراسی را بازیابی کردیم” بولیوی

[ad_1]

برئیس جمهور جدید اولیویا ، لوئیس آرس ، قول داده است که اقتصاد شکسته کشورش را بازگرداند ، روابط خود را با همسایگان چپ احیا کند و فقط یک دوره خدمت کند زیرا خود را برای روی کار آمدن پس از انتخابات اکتبر آماده می کند.

سخنگوی اقتصاددان تحصیل کرده انگلیس پیش از آغاز مراسم روز یکشنبه در گفتگو با مجله گاردین ، ​​با احتیاط رفتار کرد و پیروزی خود را دلیل بر بازگشت “جزر و مد صورتی” در آمریکای لاتین در اوایل دهه 2000 پس از یک دوره تسلط جناح راست توصیف کرد. از سال 2018 ، چپ در مکزیک و آرژانتین به قدرت بازگشت ، در حالی که اقتصاددان چپ از موقعیت خوبی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در اکوادور در ماه فوریه برخوردار است.

اما پیروزی Arce یک رستاخیز داخلی شورانگیز برای حزب جنبش سوسیالیسم (توده) بود ، که به گفته ناظران پس از اخراج شخصیت اوا مورالس در سال گذشته پس از انتخابات ناموفق ، ناآرامی های اجتماعی و آنچه طرفداران آن را ایالات متحده می نامند. -کودتا پشتیبانی رئیس جمهور در حال ورود گفت: “چپ در بولیوی پیروز نشده است – برعکس ، ما اکنون فرصت جدیدی برای کار به نفع مردم بولیوی داریم.”

Fan Mass با ماسک اوا مورالس مشت گره کرده ای را بالا می آورد
یكی از طرفداران “توده” با نقاب اوا مورالس ، كه پیروزی كلی انتخابات لوئیس آرس را در یك گردهمایی در ال آلتو در ماه اكتبر جشن می گیرد. عکس: لوئیس گانداریلا / خبرگزاری فرانسه / گتی

ارس 57 ساله گفت پیروزی قاطعانه وی در دور اول نشان داد که آمریکای لاتین دیگر رژیم های ضد دموکراتیک و راست مانند دولت موقت را که پس از ترک مورالس از بولیوی در نوامبر 2019 قدرت را بدست گرفت ، نمی پذیرند. وی گفت: “ما دموکراسی را به بولیوی برگردانده ایم و پیام ما این است که ما هیچ رژیم دیکتاتوری استبدادی یا کودتایی را در آمریکای لاتین تحمل نخواهیم کرد”.

وی متعهد شد که روابط خود را با رهبران Perentist آرژانتین دوباره برقرار کند و روابط خود را با دولتهای چپ کوبا و ونزوئلا برقرار کند ، روابطی که با وجود عدم اختیارات دموکراتیک توسط ژانین اگنس ، رئیس جمهور موقت محافظه کار بولیوی ، قطع شد. به گفته وی ، خوان گوئیدو ، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا ، مورد حمایت ترامپ ، که تلاش می کند نیکولاس مادورو ، رئیس جمهور ونزوئلا را سرنگون کند ، و خود را به عنوان رهبر قانونی کشور در ژانویه 2019 اعلام کرد ، “نماینده کسی نیست”.

لوئیس آرس (مرکز چپ) و معاون رئیس جمهور دیوید چوکوهوانا (مرکز میانه) سرود ملی را در روز تحلیف در کنگره در لاپاز می خوانند.
لوئیس آرس (مرکز چپ) و معاون رئیس جمهور دیوید چوکوهوانا (مرکز میانه) سرود ملی را در روز تحلیف در کنگره در لاپاز می خوانند. عکس: خورخه مامانی / AP

اما آرس همچنین نشان داده است که هنگام عمل با رهبران با پیشینه های مختلف ، مانند رئیس جمهور راست افراطی برزیل ، جائر بولسونار ، عمل گرا خواهد بود و “مسائل ایدئولوژی و سیاست را در یک طرف رها خواهد کرد”. وی گفت: “ما می خواهیم با همسایگان خود تجارت خوبی انجام دهیم.”

صبح روز یکشنبه ، هزاران نفر از طرفداران در نزدیکی مجلس قانونگذار در لاپاز برای دیدن سوگند اورشا جمع شدند. وقتی بالهای سبز ، زرد و قرمز رئیس جمهور بر روی شانه های بولیوی قرار گرفت ، آنها لقب رهبر جدید خود را سر دادند: “لوچو! لوچو! لوچو! لوچو!”

در میان مهمانان ، رهبر چپگرای آرژانتینی ، آلبرتو فرناندز و خورخه مناطق وزیر خارجه ونزوئلا بودند. اما روسای جمهور محافظه کار کلمبیا و پاراگوئه ، ایوان دوکو و ماریو عبدو بنیتز نیز وارد این کشور شدند.

آرس به آنها گفت: “ما مرحله جدیدی از تاریخ خود را آغاز می کنیم” و وعده داد که “برای همه” بر مردم بولیوی حکومت کند.

لوئیس آرس روز یکشنبه برای ورود به مراسم سوگند در میدان موریو در لاپاز موج می زند.
لوئیس آرس روز یکشنبه برای ورود به میدان د موریو در لاپاز برای مراسم تحلیف موج می زند. عکس: آیزار رالدز / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ

کارشناسان راه بدی را برای Arce می بینند و بولیوی هنوز عواقب انسانی و اقتصادی یکی از بدترین شیوع ویروس کرونا را در جهان تجربه می کند. در حال حاضر میزان مرگ و میر Covid-19 در هر میلیون نفر در جهان پنجم است ، که بالاتر از ایالات متحده و مکزیک است.

ادواردو گامار ، متخصص بولیوی در دانشگاه بین المللی فلوریدا ، گفت: “من انتظار هیچ ماه عسل را ندارم.” وی گفت: اقدامات ریاضت اقتصادی دردناکی که می تواند “آشوب های اجتماعی” ایجاد کند اجتناب ناپذیر است.

ارس ، فوق لیسانس دانشگاه وارویک ، جایی که وی در دهه 1990 با بورس تحصیلی دولت انگلیس تحصیل کرد ، گفت که چشم انداز اقتصادی ناخوشایند است: تولید ناخالص داخلی امسال 11 درصد کاهش داشت و بیکاری در مناطقی مانند ساخت و ساز 30 درصد بود.

“اولین کاری که باید انجام دهیم بیرون آوردن بولیوی از این بحران اقتصادی است. اکثر قریب به اتفاق کشورهای آمریکای لاتین اکنون از این مسئله رنج می برند ، اما به ویژه بولیوی … بنابراین ما باید اقتصاد را از نو بسازیم. “

آرس همچنین با محاکمات سیاسی روبرو است ، به ویژه در قالب مورالس ، که تصمیم دارد روز دوشنبه پیروزمندانه از تبعید به آرژانتین به خانه بازگردد. گامارا گفت: “مشکل اصلی او این است که چه مدت می تواند Evo را از تصویر دور کند.”

هواداران لوئیس آرس در مراسم تحلیف او در لاپاز شرکت کردند.
هواداران لوئیس آرس در مراسم تحلیف او در لاپاز شرکت کردند. عکس: دیوید مرکاد / رویترز

ارس در پاسخ به این س ifال که آیا زمان مناسبی برای بازگشت مورالس است ، گفت: “او این تصمیم را خواهد گرفت. ما در تصمیم او دخالت نخواهیم کرد … و البته ما جلوی او را نخواهیم گرفت … این یک مسئله کاملاً شخصی برای او است.” .

آرس گفت ، با این حال ، مورالس نقشی رسمی در دولت او نخواهد داشت. “این دولت من است. رفیق اوا رئیس جمهور ماسا است و این نقش او خواهد بود … اما من رئیس دولت هستم. “

سال گذشته ، مورالس ، حتی در ایالت ماس ​​، به دلیل نادیده گرفتن همه پرسی و رسیدن به دوره چهارم در تلاش برای تمدید دوره 14 ساله قدرت خود ، خشمگین شد.

آرس گفته است كه قصد ندارد تا مدتها در سمت خود بماند و امیدوار است با ظهور رهبران نسل جدید شاهد “ارتقاgrade” حزب خود باشد. “من می خواهم پنج سال وقت بگذارم [in office] و دیگر هیچ ، “او گفت.

جیم شولتز ، بنیانگذار مرکز دموکراسی بولیوی ، گفت که این لزوما فراتر نخواهد رفت. “بیایید ببینیم چه اتفاقی می افتد ، زیرا قانون اساسی ثانیه ای به او می دهد [term]، “وی گفت:” البته او در ابتدا این حرف را می زد. “

[ad_2]