گروه های اسلامگرا مراکشی از عادی سازی روابط با اسرائیل خودداری می کنند اخبار جهان

[ad_1]

گروه های بزرگ اسلامگرای مراکش پس از توافق نامه ای که توسط ایالات متحده انجام شد ، برنامه دولت برای عادی سازی روابط با اسرائیل را رد کردند.

سازمان مذهبی حاکم PJD ، جنبش اتحاد و اصلاحات (MUR) ، روز شنبه در بیانیه ای گفت که این اقدام “تأسف آور” است و “همه تلاش ها برای عادی سازی و نفوذ به صهیونیست ها” را محکوم کرد.

حزب اسلامگرای PJD ظریفتر بود و ضمن تکرار “موضع قاطع حزب در برابر اشغال صهیونیستها” از اقدامات شاه محمد ششم در حمایت از آرمان فلسطین حمایت کرد.

یک منبع نزدیک به آن گفت ، برخلاف شرکای ائتلاف دولتی که از این معامله حمایت می کردند ، پس از بروز اختلافات بین رهبری عالی حزب ، دو روز طول کشید تا PJD واکنش نشان دهد.

این هفته ، مراکش چهارمین کشور عربی از ماه آگوست بود که توافق نامه عادی سازی روابط با اسرائیل را از طریق امارات متحده عربی ، بحرین و سودان اعلام کرد.

عنصر اصلی این معامله که توسط دونالد ترامپ انجام شد ، به رسمیت شناختن خواسته آمریکا از مراکش برای حاکمیت بر صحرای غربی بود. برای چندین دهه ، اختلافات ارضی مراکش را در مقابل جبهه پولیساریو مورد حمایت الجزایر قرار داده است ، که به دنبال ایجاد یک کشور مستقل است.

“ایالات متحده اعلامیه مهمی صادر کرده است که بر حاکمیت مراکش بر استانهای جنوبی تأکید می کند و افق های جدیدی را برای تقویت موقعیت مراکش در محافل بین المللی باز می کند. همچنین مخالفان تمامیت ارضی ما را بیشتر منزوی می کند “، حزب اسلامی در بیانیه ای گفت.

شاه محمد ششم آخرین حرف را در مورد تصمیمات مهم دیپلماتیک می زند.

روز جمعه ، عدل وال احسان ، ممنوع شده از مراکش ، یکی از بزرگترین گروه های مخالف این کشور ، گفت که عادی سازی “ضربه به آرمان فلسطین است”.

نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو گفت که دفاتر رابط در تل آویو و رباط ، که مراکش در سال 2000 با آغاز دومین قیام فلسطین تعطیل کرد ، احیا خواهد شد و روابط دیپلماتیک کامل “در اسرع وقت” برقرار خواهد شد.

تاریخ و فرهنگ یهودی مراکش نیز به زودی بخشی از برنامه درسی مدارس می شود – “اولین” در منطقه و در یک کشور آفریقای شمالی که اسلام دین دولتی است.

دبیرکل شورای جوامع یهودی مراکش ، سرژ بردوگا ، گفت: “این تصمیم” دارای اثرات سونامی است. “

وی درباره کازابلانکا گفت: “او در جهان عرب اولین است.”

تصمیم برای افزودن تاریخ و فرهنگ یهود به این دروس ، قبل از اعلام پیمان دیپلماتیک ، به طور متوسط ​​اعلام شد.

جامعه یهودی مراکش از زمان باستان حضور داشته و در طول قرن ها رشد کرده است ، به ویژه با ورود یهودیانی که پس از 1492 توسط پادشاهان کاتولیک از اسپانیا اخراج شدند.

در اواخر دهه 1940 ، مراكشيان يهودي حدود 250،000 نفر بودند – حدود 10٪ از جمعيت.

بسیاری از آنها پس از ایجاد کشور اسرائیل در سال 1948 رفتند و اکنون حدود 3000 نفر هستند که هنوز بزرگترین در شمال آفریقا است.

[ad_2]