کوشنر در میان تنش ها در مورد ترور دانشمند ایرانی به عربستان سعودی و قطر می رود | جارد کوشنر

[ad_1]

این هفته جارد کوشنر ، مشاور ارشد کاخ سفید برای گفتگو در منطقه ای مملو از تنش پس از ترور دانشمند هسته ای ایران ، به عربستان سعودی و قطر می رود.

روز یکشنبه ، یک مقام ارشد دولت گفت که در روزهای آینده کوشنر با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در شهر نئوم عربستان و امیر قطر در این کشور دیدار خواهد کرد. فرستاده های خاورمیانه ، آوی برکوویتز و برایان هوک و آدام بیلر ، مدیر اجرایی شرکت امریکایی در امور مالی توسعه بین المللی ، به کوشنر ملحق می شوند.

از آگوست ، كوشنر و تیمش به مذاكره در مورد عادی سازی بین اسرائیل و بحرین ، امارات متحده عربی و سودان كمك می كنند. این مقام گفت که دوست دارد پیش از آنکه دونالد ترامپ قدرت را به رئیس جمهور منتخب جو بایدن در 20 ژانویه تحویل دهد ، چنین توافقات بیشتری را ارتقا دهد.

مقامات آمریکایی معتقدند که درگیر شدن عربستان سعودی در معامله با اسرائیل ، سایر کشورهای عربی را به پیروی از این روش سوق می دهد. اما به نظر نمی رسد سعودی ها در آستانه دستیابی به چنین معامله برجسته ای باشند و در هفته های اخیر مقامات متمرکز بر کشورهای دیگر بوده اند و اتحادیه نگران تأثیر منطقه ای ایران است.

سفر کوشنر پس از ترور محسن فهری زاده در تهران توسط مهاجمان ناشناس در روز جمعه انجام شد. دولت های غربی و اسرائیلی معتقدند که فهری زاده معمار برنامه مخفی سلاح های هسته ای ایران بود.

چند روز قبل از ترور ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی سفر کرد و با شاهزاده محمد دیدار کرد ، یک مقام اسرائیلی گفت ، به عنوان بخشی از اولین سفر رهبر اسرائیل به طور علنی تأیید شده است. رسانه های اسرائیلی گفتند که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده به آنها پیوست.

در این نشست تاریخی مشخص شد که چگونه مخالفت تهران منجر به بازسازی استراتژیک خاورمیانه می شود. شاهزاده محمد و نتانیاهو می ترسند که بایدن سیاستی مشابه با سیاست ریاست جمهوری باراک اوباما در قبال ایران اتخاذ کند که روابط واشنگتن با متحدان سنتی منطقه را تیره و تار می کند. بایدن گفته است زمانی که تهران برای اولین بار از اجرای دقیق قوانین پیروی می کند ، به پیمان هسته ای بین المللی با ایران که ترامپ در سال 2018 ترک کرد – و با متحدان برای تقویت شرایط خود همکاری خواهد کرد.

یک مقام ارشد دولت که خواست نامش فاش نشود ، از گزارش بیشتر درباره سفر کوشنر به دلایل امنیتی خودداری کرد.

این مقام گفت که کوشنر هفته گذشته در کاخ سفید با شیخ احمد ناصر آل محمد محمد الصباح ، وزیر امور خارجه کویت دیدار کرد. کویت در تلاش برای حل اختلاف 3 ساله بین قطر و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس بسیار مهم تلقی می شود.

عربستان سعودی ، مصر ، بحرین و امارات متحده عربی ، که بخشی از شورای همکاری خلیج فارس هستند ، در سال 2017 روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و ادعاهای حمایت از تروریسم قطر را تحریم کردند ، که آن را رد می کند.

[ad_2]