کارزار ضد اطلاعات ایران ، کایلی مور-گیلبرت را به توطئه با نماینده سابق بحرین برای جاسوسی از اسرائیل متهم کرد | کایلی مور-گیلبرت

[ad_1]

ایران برای اثبات ادعای خود مبنی بر جاسوسی بودن آکادمیسین آزاد شده کایلی مور-گیلبرت ، جاسوسی در رسانه ها آغاز کرده است و وی را به همکاری با نماینده سابق بحرین در سرقت اسرار برای اسرائیل متهم کرده است.

این هفته ، تلویزیون دولتی یک سریال تقریباً 10 دقیقه ای درباره آکادمی استرالیا-انگلیس پخش کرد ، که چندین فیلم حاوی مور-گیلبرت در روز عروسی خود و با دوستان و خانواده خود را در حال حرکت است. . توجیه حبس تهران به اتهامات جاسوسی.

مور-گیلبرت ، 33 ساله ، بیش از 800 روز در بازداشت به سر برد تا اینکه هفته گذشته با سه زندانی ایرانی که در خارج از کشور محکوم می شدند ، مبادله شد. وی و دولت استرالیا استدلال می کنند که ادعاهای جاسوسی بی اساس است و هیچ مدرکی درباره جرایم ادعایی وی تاکنون علنی نشده است.

گزارش تصویری پخش شده از جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد که مور گیلبرت توسط استخبارات ارتش اسرائیل ، که وی را در دانشگاه کمبریج مستقر کرده بود ، استخدام شده و وی را با چندین افسر سابق ارتش اسرائیل و موساد مرتبط کرده است.

هیچ مدرکی از این ادعا ارائه نشده است ، اما عکس هایی از مور گیلبرت را که با لباس عروس به وب سایت های اورشلیم مراجعه کرده و در کنار دیگر زنان با حجاب سبز صف آرایی کرده است ، ارائه داد ، که طبق رای گیری ، یک اردوی آموزشی در حیفا بود. وی همچنین از پاسپورت و متعلق به همسرش اسرائیل فتوکپی داشت.

در بیانیه آمده است: “طبق آموزش و برای جلوگیری از تهدید ، او به همه مکانهای بازدید گردشگران رفت ، از این مناطق تماس گرفت و عکس گرفت.” “به او گفته شد که سفرهای خود به اسرائیل و همچنین تماس با اسرائیلی ها را پنهان کند.”

در این گزارش یاسیم حسین ، نماینده سابق بحرین ، كه به مور گیلبرت عربی و فارسی آموخته و متهم به جاسوسی برای تبعید شیعه در ایران شده است ، متهم شد. حسین به گاردین گفت: “این داستان برای کسانی که دانش اولیه دارند قانع کننده نیست.”

این اقتصاددان عضو سابق حزب الوفا است ، که نماینده جامعه حاشیه نشین شیعیان بحرین است و در سال 2016 توسط حکام استبدادی پادشاهی ممنوع شد.

وی گفت که وی مور گیلبرت را در یک کنفرانس آکادمیک در بریزبن چند هفته قبل از سفر وی به ایران در سال 2018 ملاقات کرد ، در طی آن وی برای آماده سازی برای ترک کشور بازداشت شد.

حسین گفت: “من از سفر او اطلاع داشتم ، او برای یک کنفرانس به آنجا رفت ، سپس از برخی از مکانهای گردشگری بازدید کرد ، سپس تحقیق کرد.”

وی معتقد بود که این جلسات مور گیلبرت در ایران با شیعیان تبعیدی از بحرین است که امنیت کشور را نگران می کند. حسین گفت: “معمولاً به محققان این فرصت داده می شود كه مطالعه اولیه را انجام دهند تا مطالعه ثانویه.”

“کایلی نمی تواند کسی را به دردسر بیندازد ، چه رسد به کشور. او صلح طلب است ، یک محقق واقعی ، یک دانشگاهی ، عاشق خاورمیانه است. “

ایران ، یک کشور شیعه نشین اکثریت ، گروه های کوچکی در تبعید بحرین ، از جمله برخی دولت های بحرین است که به حمایت از مخالفان مسلح متهم شده اند. حسین گفت که وی به دلیل “دیدگاه های معتدل” خود دشمن برخی از این گروه ها محسوب می شود.

«[These groups] فکر می کنم من و کایلی برای منفجر کردن آنها ، جاسوسی و انتقال اطلاعات به جامعه اطلاعاتی تلاش کردیم. ” “این کاملا غیر واقعی است – صفر درصد درست است.”

به گفته وی ، این گزارش نگرانی های امنیتی وی را افزایش می دهد. وی گفت: “برخی از مردم این مزخرفات را باور دارند.” “من احساس آزار و اذیت می کنم ، نمی توانم به طور عادی زندگی کنم ، در جوامع قدم بزنم. من باید هوشیار ، مراقب باشم – و این در کشور من است. “

در نتیجه یک محاکمه مخفی ، مور گیلبرت به اتهام جاسوسی علیه سه زندانی ایرانی به 10 سال زندان محکوم شد. این سه نفر در فوریه 2012 در یک انفجار فاجعه بار در بانکوک درگیر شدند که هدف آن کشتن دیپلمات های اسرائیلی بود ، اما موفق شدند فقط آپارتمان اجاره ای خودشان را منفجر کنند و 5 نفر را زخمی کنند.

منابع دیپلماتیک به گاردین گفتند که کمپین بعدی اطلاعات نادرست ایرانی با توجه به مخاطبان دوگانه طراحی شده است: در داخل کشور برای تقویت افکار عمومی که معامله تبادل زندانیان یک پیروزی دیپلماتیک آشکار برای تهران بود ؛ و در سطح بین المللی سعی در توجیه حبس مور گیلبرت دارد.

مور-گیلبرت روز جمعه به استرالیا بازگشت و برای ویروس کرونا در دو هفته قرنطینه است. روز سه شنبه ، او با ارسال یک پیام در فیس بوک ، از طرفداران خود تشکر کرد: “آزادی من واقعاً پیروزی تو است. با تمام وجودم ، متشکرم!”

اختر محمد ماکویی در تهیه این گزارش مشارکت داشته است

[ad_2]