“نمی توانم نفس بکشم”: مخالف از تایلند ، ناپدید شدن وی و خواهر خواهی او برای عدالت | اخبار جهان

[ad_1]

“من صدای” ترک ، ترک ، ترک “را شنیدم. شخصاً فکر کردم تصادفی رخ داده است. سپس گفت: “من نمی توانم نفس بکشم. من نمی توانم نفس بکشم.”

این سخنان سیتانان ساتساكسیت است كه می تواند جزئیات ربودن برادرش ونچلیرم ، منتقد دولت تایلند مورد حمایت ارتش را كه ناپدید شدن وی به تظاهرات دموكراسی خواهی در سراسر كشور كمك كرده است ، بیان كند. همه چیز در حالی رخ داد که او با او تماس می گرفت.

او به او گفت که در تاریخ 4 ژوئن در نزدیکی آپارتمان خود در کامبوج برای خرید کوفته متوقف شده بود که ناگهان صدای پس زمینه بلند شنیده شد.

پس از چند ضربه ، سیتانان شنید که گروهی از مردان در پس زمینه به زبانی صحبت می کنند که فکر می کرد خمر است. او فرض کرد که آنها قصد کمک به برادرش را دارند ، اما او مرتباً تکرار می کرد ، “من نمی توانم نفس بکشم. نمی توانم نفس بکشم. “

او معتقد است که این افراد در ابتدا متوجه نشده اند که برادرش که از هدفون بی سیم استفاده می کرد ، هنوز هم به طور فعال در حال تماس است.

حدود 10 دقیقه خط قطع شد.

تصاویر نظارتی گرفته شده در آن زمان نشان می دهد که دو عابر پیاده در حال بررسی مواردی هستند که قبل از عقب نشینی گرفته شده اند. سپس یک ماشین سیاه از جاده دور می زند.

چند ماه بعد ، سیتانون قول داد که در دادخواست آینده ، برای عدالت بجنگد و گفت “باید حقیقت را کشف کرد”.

پوسترهای “گمشده” که تصویر وی را به تصویر می کشد از آن زمان به یکی از نمادهای تجمع های دموکراتیک تایلند تبدیل شده اند ، جایی که معترضان این سازمان را به پایمال کردن حقوق دموکراتیک خود متهم کردند. تظاهرکنندگان نه تنها به سمت دولت حرکت کردند بلکه با انتقاد از سلطنت مقتدر تایلند ، به زندان افتادند.

تصویر Wanchalearm Satsaksit با شمع های روشن یک کلمه را تشکیل می دهد



تصویری از Wanchalearm Satsaksit با شمع های روشن یک ماه پس از ناپدید شدن کلمه “SAVE” را تشکیل داده است. عکس: Watcharawit Phudork / تصاویر SOPA / REX / Shutterstock

ماه آینده ، خواهر ونچلئارما ، سیتانان ، در کامبوج نزد قاضی حاضر می شود ، جایی که وی پس از کودتای 2014 فرار کرد تا شواهد ناپدید شدن خود را ارائه دهد.

“من می خواهم از مقامات تایلند و کامبوج بخواهم که پرونده Wanchalearm را به طور کامل بررسی کنند و به وضوح نشان دهند که آنها عدالت را تضمین می کنند. حقیقت باید روشن شود. و این باید حقیقت واقعی باشد ، بدون بز گوسفندی ، بدون پوششی “، او می گوید.

سیتانون معتقد است ونچیلارم ، که همچنان به انتشار طنز سیاسی از کامبوج به صورت آنلاین ادامه می داد ، به دلیل فعالیتش ربوده شد. مقامات تایلند درگیری را رد می کنند.

در بیانیه وزارت خارجه تایلند آمده است که مقامات برای جمع آوری اطلاعات با خانواده وی ارتباط نزدیک داشته و به سیتانان در سفر به کامبوج کمک کرده اند.

وانچالارم آخرین فعال تایلندی است که در خارج از کشور گم شده است. در سالهای اخیر ، هشت مخالف دیگر که در تبعید زندگی می کردند ، پس از انتقاد از سلطنت و ارتش ناپدید شده اند. در دسامبر 2018 ، اجساد دو فعال با صورت های مثله شده و شکم های پر از بتن در رودخانه مکونگ پیدا شد. دیگران نیز گم شده اند. هیچ کس تحت پیگرد قانونی قرار نگرفت.

سازمان های مدافع حقوق بشر می گویند پرونده وانچالارم باعث خشم بی سابقه ای در بین مردم ، به ویژه جوانان شده است. «[People feel that] اگر این اتفاق برای وانچالارم افتاده باشد زیرا او نظرات خود را در فیس بوک یا رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته است ، پس ونچالارم می تواند به هرکسی تبدیل شود. ” مردم نمی توانند تحمل کنند. »

گروه های مدافع حقوق بشر از خبر شهادت سیتانان در دادگاه استقبال کرده اند ، اما نگرانی هایی در مورد نحوه رسیدگی به پرونده در کامبوج ، که چندان درگیر حقوق بشر نیست ، وجود دارد. هنگامی که این حادثه گزارش شد ، پلیس کامبوج در ابتدا از انجام تحقیقات خودداری کرد و وزارت کشور این کشور گفت که این می تواند “اخبار جعلی” باشد. آنها بعداً توافق کردند که در این مورد تحقیق کنند اما پیشرفت چندانی نکردند.

مقامات کامبوج اعلام کردند پلاک خودرو که با نظارت تصویری ضبط شده جعلی است. سیتانون گفت که آنها همچنین اظهار داشتند که پرسش های آنها نشان داده است که ونچلیرم در ساختمانی که توسط شاهدان و خانواده اش شناسایی شده زندگی نمی کند.

دون پرومودوینا ، وزیر امور خارجه تایلند در ماه ژوئن گفت كه مقامات این كشور باید منتظر بمانند تا كامبوج تحقیقات خود را به اتمام برساند – اظهار نظرهایی كه كمیته ناپدیدشدگان اجباری سازمان ملل به عنوان هشدار دهنده توصیف كرد.

در بیانیه ای از وزارت خارجه تایلند آمده است که دولت “مصمم” است که وانچیلارم را پیدا کند و “کسانی را که مسئول ناپدید شدن او هستند عدالت را تحقق بخشد”. وی افزود که دولت متعهد به رعایت قانون و تعهدات حقوق بشری است.

سیتانان می گوید که او نگران امنیت خود است و در تایلند متوجه شده است که توسط ماموران سرویس مخفی دنبال می شود. با این حال ، اعتراضات اخیر به یک منبع قدرت تبدیل شده است ، وی افزود: “من فکر می کنم اگر برادرم می توانست این موضوع را بداند ، بسیار خوشحال می شد که آنچه برایش می جنگید ، کاری که باعث شد او در تبعید زندگی کند و همه چیز را فدا کند ، نتیجه می داد.”

[ad_2]