مکزیک: قانون جدید امنیت مصونیت دیپلماتیک را از نمایندگان DEA سلب می کند مکزیک

[ad_1]

کنگره مکزیک تایید شده قانون جدید امنیت ملی که فعالیت افسران اجرای قانون خارجی را محدود می کند ، که به گفته منتقدان منابع اطلاعاتی را به خطر می اندازد و آینده عملیات بین المللی مبارزه با مواد مخدر را تهدید می کند.

این قانون که روز سه شنبه تصویب شد ، مصونیت دیپلماتیک را از نمایندگان خارجی سلب می کند و مقامات خارجی را ملزم می کند که اطلاعات را با مقامات مکزیکی در میان بگذارند.

قانون جدید ظاهراً مقامات کشور خاصی را هدف قرار نمی دهد ، اما احتمالاً آژانس های آمریکایی مانند اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) را که بر حضور مکزیک قدرتمند است ، تحت تأثیر قرار می دهد.

مایک ویگیلی ، رئیس سابق عملیات بین المللی DEA ، گفت: “شما وضعیتی را مشاهده خواهید کرد که تلاش آژانس های ایالات متحده ، به ویژه با DEA ، بسیار کاهش یافته است.” “آنها می خواهند آژانس هایی مانند DEA کاری جز ماندن در دفتر و فقط انتقال اطلاعات انجام ندهند.”

DEA از نزدیک با نیروهای امنیتی مکزیک همکاری می کند و بسیاری از اطلاعات مورد استفاده در جنگ به اصطلاح مواد مخدر را ایجاد می کند. اما عملیات ایالات متحده گاهی اوقات واکنش ملی گرایانه را برانگیخته و علی رغم میلیاردها دلار کمک نظامی ایالات متحده و تلاش برای اصلاحات قضایی ، اقدامات نظامی برای مبارزه با جرم بیش از 200000 کشته و حدود 70000 مفقود برجای گذاشته است.

رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز آبرادور پس از شکایت از نحوه عملکرد DEA در مکزیک ، ناگهان این لایحه را در اوایل دسامبر به کنگره ارسال کرد.

وی گفت: “در زمان دولت های دیگر ، آنها گویی صاحب این مکان به مکزیک رسیده اند. آنها فقط عملیات شناسایی را انجام ندادند ، بلکه اهداف را دنبال کردند. [Mexican] نیروهای امنیتی عملیات را آغاز کردند ، اما توسط آنها تصمیم گیری شد [foreign] آژانسها این دیگر اتفاق نمی افتد ، “او گفت.

این قانون همچنین بازداشت وزیر دفاع پیشین این کشور را به اتهام مواد مخدر در ایالات متحده پیش بینی کرده است.

ژنرال سالوادور سنفوگاس در ماه نوامبر پس از فرود در فرودگاه لس آنجلس دستگیر شد ، اما بعداً در میان یک جنبش لابی از مکزیکو سیتی بازگردانده شد – اگرچه در آن زمان در کشورش تحت تحقیق نبود.

تحلیلگران میل آملو برای تأمین آزادی Senfuegas را بخشی از وابستگی روزافزون رئیس جمهور مکزیک به ارتش می دانند – نه فقط برای عملیات امنیتی بلکه فعالیت های دیگر از پروژه های ساختمانی ، شبکه ای از بانک های دولتی و مدیریت بندر دریایی کشور.

ریکاردو مونترال ، شلاق مجلس سنا با حزب حاکم لورنزو آبرادور مورنو ، این قانون را “تلاشی برای تقویت اصل متقابل در مسائل امنیت ملی” خواند.

اما این قانون باعث ایجاد هشدار در هر دو طرف مرز شده است.

دادستان کل ایالات متحده ویلیام بار در بیانیه ای در تاریخ 9 دسامبر گفت که این قانون “فقط می تواند به نفع سازمان های جنایتکار فراملی خشن و سایر جنایت کارانی باشد که با هم می جنگیم.”

طبق قوانین جدید ، نمایندگان خارجی در مکزیک مجبورند هر گونه اطلاعاتی را که در مکزیک به دست می آورند به مقامات مکزیکی منتقل کنند و این نگرانی را ایجاد می کند که این اطلاعات در گروه های جنایتکار و مقامات فاسد به پایان برسد.

لوپز آبرادور اصرار دارد که نیروهای مسلح و دبیرخانه امنیت و حفاظت از شهروندان مکزیکی “دیگر” از جرایم سازمان یافته نفوذ نمی کنند.

تحلیلگران این دیدگاه را که دیگر نشتی رخ نمی دهد تمسخر می کنند. ویگیلیوس گفت: “نگرانی بزرگ آژانس های ایالات متحده این است که آنها با عوامل سازش ، خبرچین سازش و در صورت وقوع ، عملیات و تحقیقات مصالحه کنند.”

قانون امنیت ملی وقتی لازم الاجرا می شود که روابط ایالات متحده و مکزیک ، که در دهه های اخیر به طور فزاینده ای به موضوعات امنیتی نزدیک شده اند ، تهدید می شود که اگر رئیس جمهور جدید ایالات متحده در ژانویه شروع به کار کند ، تا حدودی آزمایشی خواهد شد.

لوپز آبرادور که با دونالد ترامپ کنار آمده بود ، اشتیاق خاموشانه ای برای ورود جو بایدن نشان داد.

باربارا گونزالس ، تحلیلگر سیاسی از مونتری گفت: “آنها می خواهند کارت ملی را بازی کنند و از خلا قدرت در ایالات متحده استفاده کنند.” “شوونیسم ناسیونالیستی به خوبی بازی می کند [López Obradorls] پایه ، اما در نهایت ما را با دستان بسته و ایمن تر ترک می کند. “



[ad_2]