مبارزه برای قدرت در ایتالیا ترس از کوید و اقتصاد را افزایش می دهد ایتالیا

بحران سیاسی ایتالیا این کشور را در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا به پایان رسانده است ، و این نگرانی را ایجاد می کند که جنگ قدرت در قلب دولت برنامه بهبود اقتصادی آن را خنثی کند.

نخست وزیر جوزپه كنته پس از هفته ها خصومت با نخست وزیر سابق ماتئو رنزي كه حزب كوچك خود ايتاليا ويوا را از ائتلاف حاكم پس از درگيري بر سر بيماري همه گيري و طرح هزينه 209 ميليارد دلاري خارج كرد ، روز سه شنبه استعفا داد. با به دست آوردن از برنامه بهبود اقتصادی اتحادیه اروپا.

ایتالیایی ها در تلاشند تا با انگیزه های این بحران مقابله کنند در زمانی که اقتصاد دست و پنجه نرم می کند و Covid-19 روزانه صدها نفر را می کشد. روز سه شنبه ، ایتالیا 541 مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا را گزارش کرد ، این در حالی است که تعداد روز گذشته 420 مورد از 420 مورد بود ، در حالی که تعداد روزانه عفونت های جدید از 8561 مورد به 10،593 رسید.

وزیر امور خارجه لوئیجی دی مایو ، یکی از رهبران جنبش پوپولیست پنج ستاره (M5S) ، بزرگترین حزب پارلمان ، هشدار داد: “با یک دولت مستعفی ، کارها کند و دشوارتر خواهند شد.”

ایتالیا اولین کشور اروپایی بود که با تمام وجود یک بیماری همه گیر روبرو شد و از آن زمان رنج زیادی برده است. مناطقی از کشور تحت محاصره جزئی قرار دارند و برنامه واکسیناسیون کاهش یافته است – مشکلی که دولت مقصر آن را تاخیر در تحویل به غول دارویی Pfizer می داند.

آشفتگی سیاسی فعلی عمدتا یک بازی تاکتیکی بین کانته است که همچنان به عنوان سرپرست بازی می کند و رنزی که ایتالیایی ها او را با نام مستعار می شناسند. روتاماتوره (“آفت”).

هفته گذشته کنته پس از رای اعتماد به هر دو مجلس پارلمان استعفا داد ، که وی وی را بدون اکثریت آرا واگذار کرد و امیدوار بود که با افزایش ائتلاف با ثبات تر ، شانس وی را برای هدایت دولت جدید که سومین دوره وی خواهد بود ، افزایش دهد.

اما طبق گزارش ها ، كنته توسط دو حزب عمده ائتلاف – جنبش پنج ستاره (M5S) و حزب دموكرات (PD) تحت فشار قرار گرفت تا به عنوان احتیاط استعفا دهد تا از شکست تحقیرآمیز در رای گیری اصلی جلوگیری کند. در مورد اصلاحات قضایی که قرار بود این هفته انجام شود.

وزیر دفاع لورنزو جرینی از حزب PD به La Repubblica گفت که کونته “غیرقابل تعویض” است ، اما گفت که زمان آن فرا رسیده است که ائتلاف حاکم از جمله “ایتالیا ویوا” دوباره در یک “پیمان سیاسی جدید” که تا سال 2023 ادامه دارد ، دوباره سازماندهی شود.

دبورا سراکیانی ، معاون رئیس PD ، به صدا و سیمای دولت RAI گفت که کونته “یک عنصر مهم است و ما باید اقدامات دولت را گسترش و از سر بگیریم.”

همه احزاب حاکم می خواهند از انتخابات زودهنگام ، که طبق نظرسنجی ها قدرت را به اپوزیسیون راست میانه ، که شامل نخست وزیر سابق سیلویو برلوسکونی Forza Italia و حزب راست افراطی لیگ Matteo Salvini است ، اجتناب کنند.

ممکن است قمار کونته نتیجه بدهد ، یا اگر رئیس جمهور سرجیو ماتارلا ، داور اصلی ، تصمیم بگیرد نخست وزیری جایگزین را برای تشکیل دولت تعیین کند ، اگر حمایت قوی کونته طی چند روز آینده با رهبران حزب ظاهر نشود.

روبرتو د آلیمونته ، استاد سیاست در دانشگاه رم گفت: “من معتقدم که شرکای اروپایی ما بسیار نگران بی ثباتی در ایتالیا هستند.” “اما پس از آن در ایتالیا همه چیز تغییر می کند ، و سپس تغییر نمی کند – ما به زودی دولت جدیدی را خواهیم دید که کم و بیش شبیه به دولت گذشته خواهد بود.”

در همین حال ، رنزی در حال شرط بندی بر روی حزب خود است که کمتر از 3 درصد نظرسنجی ها را به خود جلب کرده و دوباره وارد دولت می شود اما با قدرت بیشتر و بدون کونته.

ماتیاس دیلتی ، استاد سیاست در دانشگاه ساپینزا رم گفت: “آنها دشمن شده اند.” “اما اگر اکثریت یکسانی داشته باشید و فقط نخست وزیر را تغییر داده باشید ، چه تغییرات قابل توجهی می توانید داشته باشید؟ من واقعاً هدف را نمی بینم. “

این رنزی ، نخست وزیر ایتالیا از سال 2014 تا 2016 بود که ائتلاف M5S-PD را در آگوست 2019 جمع کرد تا حق را از قدرت حفظ کند. وی سپس با تشکیل وعده همکاری ائتلاف ، حزب دمکراتیک خلق را ترک کرد و ایتالیا ویوا را تشکیل داد.

د آلیمونته افزود: “اما كنته آنها را نادیده گرفت ، فقط با PD و M5S سر و كار داشت ، و بنابراین رنزی تصمیم گرفت كه عکسهای خود را بگیرد تا تلاش كند تا دید و وزن بیشتری در دولت بدست آورد.”

اکثر تحلیلگران اتفاق نظر دارند که انتخابات زودهنگام بعیدترین نتیجه بحران است.

دیلتی گفت: “من معتقدم ما راه حلی پیدا خواهیم كرد … كه در هر صورت دولت ضعیف تری نسبت به دولت قبلی خواهد بود.”

کانته ، یک بار استاد حقوق مبهم ، از زمان روی کار آمدن پس از انتخابات عمومی 2018 ، قبلاً رهبری دو دولت با اقناع سیاسی متفاوت را بر عهده داشته است: یک ائتلاف پوپولیستی خوانا و بی شرمانه بین M5S و لیگ سالوینی ، که با بیرون آمدن دومی در آگوست 2019 پایان یافت و به همین ترتیب دولت Conte II بین M5S و PD ، دو دشمن سابق سوگند یاد می شود.