مأموریت اقتصادی ماریانا مازوکاتو – نقد و بررسی – بازگشت دولت کتابهایی در زمینه سیاست

تاو به 40 سال سرمایه داری انگلیس وحشتناک و معروف متهم شده است. بیشتر مردم دستمزدهای راکد را تجربه کردند و هیچ گونه بهبودی در سطح زندگی مشاهده نکردند. نخبگان ثروتمند بیشتر و بیشتر جمع می شوند ، و به تخریب کره زمین کمک می کنند. تجارت با سرمایه گذاری کم ، مدیریت کوتاه مدت و حرص و طمع شرکت تشدید می شود. این ناکامی ها باعث شد تا دولت از هدایت و مدیریت اقتصاد از دوران تاچر تا به امروز عقب نشینی کند.

پاسخ اشتباه دولت به همه گیری – از زورگیری کافی برای محاصره و آزمایش و اطلاعات – عمق پوسیدگی را آشکار کرده است. همچنین قدرت و اهمیت دولت را در یک بحران نشان داد. اما در این موارد دروغی وجود دارد که ممکن است متناقض به نظر برسد: همانطور که ما به یک دولت قدرتمند و توانمند نیاز داشتیم ، دولت به عنوان نادان و ناتوان در معرض دید قرار گرفت. بازاریابان آزاد استدلال می کنند که این مشکلات ذاتی ایالت است. اما تجربه متضاد بین المللی خلاف این را نشان می دهد: پاسخ درست به یک بیماری همه گیر خواستار دولت بهتر است ، نه کمتر.

ماموریت اقتصادی راهی برای جوان سازی دولت و در نتیجه اصلاح سرمایه داری به جای پایان دادن به آن ارائه می دهد. رویکرد جدید فوق العاده است و پروژه ماریانا ماتسوکاتا بلند پروازانه است. وی با تمرکز بر قدرت عظیم دولتها در شکل دهی به بازارها ، استدلال می کند که سرمایه داری خود می تواند دوباره انجام شود. ماتزوکاتو می خواهد سرمایه داری را به منافع عمومی و نه منفعت شخصی اضافه کند.

در کتاب شاخص او در سال 2013 دولت کارآفرینی او پیشنهاد کرد که ما در نقش دولت در ایجاد ثروت تجدید نظر کنیم. این پیگیری شد ارزش همه چیز در سال 2018، که این باور مشترک که خالق ثروت یک نخبه اقتصادی باریک است را از بین برد. چارچوب های سنتی قیمت ها را با قیمت اشتباه می گیرند ، به این معنی که کالاهای اجتماعی فقط از نظر هزینه در نظر گرفته می شوند نه از مزایای اجتماعی.

ماموریت اقتصادی بحث را پیش می برد. این به عنوان یک “راهنما” برای سیاستمداران است که می خواهند از پتانسیل کامل دولت برای حل برخی از چالش های بزرگ قرن 21 استفاده کنند. ماجوكاتو ما را به تصور حكومتی دعوت می كند كه “بالاترین سطح عدم اطمینان و اصلاحات را به همراه داشته باشد … خود خطرناك است.” از مقابله با بحران آب و هوا تا بهبود سلامت و رفاه ، ماموریت اقتصادی روشی را برای حل مشکلات بزرگ جامعه در سراسر جهان ارائه می دهد.

این عنوان با الهام از ماموریت رئیس جمهور جان اف کندی در ارسال یک مرد به ماه و عقب ساخته شده است: ماموریت اقتصادی داستان برنامه “آپولو” ناسا و دروس آن را به ما می گوید. ماتسوکاتا توضیح می دهد: “برای تکمیل مأموریت آپولو ، صدها مشکل پیچیده باید حل شود. برخی از راه حل ها جواب دادند ، بسیاری از آنها به شکست انجامید همه از یک مشارکت نزدیک بین دولت و تجارت حاصل شده اند: یک مشارکت با یک هدف. ” این کتاب داستانی جذاب در مورد ناسا در دهه 1960 است که سرشار از اطلاعات عمیق است. (از سوی دیگر ، عملیات “هواپیما” دولت انگلیس اکنون هشداری در مورد اهمیت تعریف ماموریت و رهبری همکاری مشترک مورد نیاز برای انجام آن ارائه می دهد: هر دو بسیار غایب بودند.)

اما این یک داستان نوستالژیک از بهترین های دیروز نیست. ماجوکاتو استدلال های مورد استفاده برای دفاع از وضعیت موجود شکسته را به طور سیستماتیک تجزیه و تحلیل می کند و سپس مبانی یک رویکرد جدید را ارائه می دهد. خطرات بزرگ در توسعه فن آوری های جدید بر عهده دولت ها است و نه مشاغل. بازارها برخی از موجودات آسمانی نیستند بلکه مجموعه ای از قوانین هستند که می توانند دوباره بازنویسی شوند. مفهوم سازی دولت به عنوان یک تجارت بیش از آنکه مفید باشد مخرب است – و برون سپاری معمولاً ارزش را از بین می برد در حالی که توانایی های مهم دولت را می خورد. نقش دولت باید “شیب دادن به شرایط بازی” در جهتی باشد که به نفع کل جامعه باشد.

دستورالعمل مازوکاتو به دولت ها دستور می دهد تا در گفتگو با شهروندان ، مشکلات عمده زمان ما را شناسایی کرده و مأموریت هایی برای حل آنها در مشارکت با تجارت ایجاد کنند. این مأموریت ها باید جسورانه و الهام بخش باشند – از مقابله با بحران آب و هوا تا درمان سرطان تا پر کردن شکاف دیجیتالی. با تمرکز بر اهداف و نه ابزارها ، سیاست گذاران باید فضایی را برای خلاقیت ، آزمایش و همکاری در بخشهای مختلف ایجاد کنند. همه جالب ترین و مهمترین مشکلات امروز مشکلات کنش جمعی است.

این امر مستلزم این است که کارمندان دولت در مورد توانایی خلق ارزش خود جسورانه و با اطمینان عمل کنند. برای حل مشکلات اجتماعی ، “همانطور که باید” به نهادهای پویاتر و همان رویکرد در بودجه نیاز داریم. توجه دقیق به منافع اقتصادی نتیجه مثبتی ندارد. همانطور که مثال آپولو نشان داده است ، مزایای انتقال به جای تقاضای محدود برای تجاری سازی کوتاه مدت ، به آنچه مهم است متمرکز خواهد شد.

ماتسوکاتو کار قانع کننده ای انجام می دهد. اما آیا ماموریت هایی که وی توصیف می کند می تواند واقعاً مشکلات سیستمی مانند کمک های اجتماعی یا بحران آب و هوایی را حل کند ، جایی که موفقیت کمتر از نیروی انسانی در ماه مشهود است؟ آیا اگر نتایج و ابزارها از نظر سیاسی مناقشه داشته باشند ، آیا ماموریت ها واقعاً م workثر هستند؟ ماموریت اقتصادی تلاش می کند این استدلال های متقابل را به پیشانی ببرد ، اما کاملاً قانع کننده نیست. ارتباط بین مشکلات تکنولوژیکی – “علم بزرگ با مشکلات بزرگ روبرو می شود” – و مشکلات سیستمیک ناقص است. اهمیت ثبات سیاسی در سیاست های دموکراتیک دست کم گرفته می شود: جانشین JFK توسط معاون رئیس جمهور خود ، لیندون جانسون ، جانشین وی شد که این پست را تنها شش ماه قبل از فرود موفقیت آمیز خود بر روی ماه بر عهده داشت.

مواردی وجود دارد که به نظر می رسد ماجوکاتو بیش از حد شبیه به مشاوران مدیریتی است که وقتی با زبان ارائه می دهد با ارائه “نقشه های ماموریت” ، “ایجاد توانایی های خود” و “شاخص ها و پایگاه های نظارت” ، آنها را مسخره می کند. ماموریت اقتصادی هنگام ترغیب خواننده به نگاه کردن به ستارگان و نه در ارائه پاورپوینت ، بسیار قانع کننده است.

اما هیچ شکل کاملی برای سیاست گذاری وجود ندارد و تمرکز بر محدودیت ها معنای وسیع تری را از دست می دهد. ماموریت اقتصادی چشم اندازها ، جاه طلبی ها و ایده هایی را معرفی می کند که امروز بخصوص پس از یک دهه ریاضت اقتصادی به شدت در دولت وجود ندارد. “این ضربه ای است برای سیاستمداران خسته پس از یک دهه ریاضت اقتصادی. این یک دعوت برای تأمل در مقیاس بزرگ است.

برای تقریباً نیم قرن ، مترقیان در سراسر جهان در چرخه تأسف بار دفاع از فتوحات دوران پس از جنگ قرار گرفته اند ، زیرا برای قرن بیست و یکم برنامه مثبتی ندارند. در همین حال ، محافظه کاران انقلابی شدند: از کاهش مالیات برای افراد بسیار ثروتمند ، فروش گسترده دارایی های دولت ، رشد غیرقابل کنترل مالی ، تا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، آنها از رویاهای استثماری خود فروگذار نکردند. У ماموریت اقتصادی، Mazzucato پیشنهاد می کند که یک اقدام جمعی جسورانه انجام دهید. هر کسی که به دنبال آینده ای بهتر است – رفاه گسترده ، خدمات عمومی درجه یک که همه می توانند از آن لذت ببرند و راه حلی برای بحران آب و هوا – باید این کتاب را بخواند.

اقتصاد مأموریت: راهنمای خودمختار تغییر سرمایه داری که توسط آلن لین منتشر شده است (RRP £ 20). برای سفارش یک نسخه ، به Guardianbookshop.com مراجعه کنید. ممکن است هزینه حمل و نقل اعمال شود.