لام وینگ کی: “اگر آنها بتوانند هنگ کنگ را برگردانند ، به نظر من مکان بعدی تایوان است” | تایوان

[ad_1]

لآم وینگ کی به صندلی خود تکیه داده و به سرعت و با تندی پاسخ می دهد تا اخطارهایی را برای مردم خانه جدید خود ، تایوان ، صادر کند. او می گوید: “اکنون آماده باش.”

هونگ کنگر 64 ساله می گوید: “ما باید به عنوان شهروندان هوشیارتر باشیم ، باید آماده شویم.” “اگر آنها بتوانند هنگ کنگ را پس بگیرند ، به نظر من مکان بعدی تایوان است.”

در اواخر مرکز تایپه در Causeway Bay Books Mark II (کتاب قبلی در هنگ کنگ باید کنار گذاشته شود). در طبقه 10 ساختمانی نامشخص ، لام ، یک کله پاچه ، کتابفروش موهای خاکستری ، با نگاهی دیوانه وار پشت عینک های نازک بیضی شکل پشت میزش نشسته است. این میز مرتب و شلوغ است اما مملو از کتاب و صندوق پول است و در جلوی آن آگهی های انقلابی نصب شده و یادبودها در زیر میز شیشه ای آن دفن شده اند. پشت سر او یک تخت تختخواب سفری قرار دارد که در آن می خوابد.

این فروشگاه دارای قفسه های زیادی با كتابهای مربوط به تاریخ ، فرهنگ ، اقتصاد و سیاست است – در درجه اول چینی ، اما همچنین كتابهایی درباره رومانوف ، ولادیمیر پوتین و ادوارد اسنودن و همچنین كتابهای هانا آرنت وجود دارد. در جلوی درب کتاب های کودکان قرار دارد ، از جمله چند داستان در مورد وینی پو – که شاید یک حیله گری حیله گرانه توسط رئیس جمهور چین باشد. در مقابل آنها یادداشت بداهه ای از لنون قرار دارد که اکنون نمادی غیرقانونی از اعتراضات در هنگ کنگ است.

لام و کتابفروشی اش تبعید شده اند. سال گذشته ، یک کتابفروش از هنگ کنگ به تایوان گریخت و کتاب Causeway Bay Books را برای فروش آموزش مخالفان در مورد چگونگی و چرایی حزب کمونیست چین (ح.ک.چ) برای مبارزه با این شهر نیمه مستقل که قبلاً انجام داده و تسریع در تصرف آن برای دهه ها ، اقدام کرده است. او می گوید تایوان باید به هشدارهای هنگ کنگ توجه کند.

لام وینگ-کی از کتابفروشی جدید خود در تایوان می گوید: “برای مردم مهم است که چنین آثاری را بخوانند تا آنها را درک کنند.” عکس: نائومی گودارد / گاردین

لام دهه ها را صرف فروش عناوین انتقادی ، سیاسی و شایعات ممنوع ح.ک.چ کرد تا اینکه او و چهار نفر دیگر از مناطق مختلف هنگ کنگ ، سرزمین اصلی چین و تایلند ناپدید شوند و دوباره در بازداشت در چین ظاهر شوند. لام گفت که هنگام عبور از مرز چین در شنژن با انبوهی از کتابها توسط ماموران او را دستگیر کردند تا به سرزمین اصلی گسترش دهد.

او می گوید: “من هیچ وقت نفهمیدم چرا این اتفاق افتاد ، اما فهمیدم كه می توانم دولت چین را تهدید كنم.” وی افزود: “من كتابهای مختلف زیادی از جمله ممنوع و كتابهای دیگری را ارسال كرده ام كه ​​فقط مورد توجه قرار نمی گیرند زیرا به نظر من برای مردم چین مهم است كه دقیقاً بدانند چه خبر است.”

وی به مدت پنج ماه در شهر نینگبو بازداشت شد و در آنجا اعتراف دروغین را برای پخش ضبط کرد و سپس به استان گوانگدونگ منتقل شد. وی با گروه هنگ کنگ -12 مرتبط است ، فعالان جوانی که پس از دستگیری هنگام تلاش برای رسیدن به تایوان با قایق ، در زندان های سرزمین اصلی لنگ زده اند.

لام می گوید: “شما نمی توانید حضانت در هنگ کنگ را با حضانت در چین مقایسه کنید.” “من در زندان خیلی ترسیده بودم.”

پهلو را به سرش می زند. “این فشار روحی بود ، نه آسیب جسمی.”

کتابهایی درباره اعتراضات در هنگ کنگ در Causeway Bay Books.
کتابهایی درباره اعتراضات در هنگ کنگ در Causeway Bay Books. عکس: نائومی گودارد / گاردین

لم مدت کوتاهی به زادگاهش بازگشت ، جایی که وثیقه را از دست داد و در آنجا ماند ، به همکاران هنگ کنگی گفت که آنچه برای او اتفاق افتاد ممکن است برای آنها نیز اتفاق بیفتد. از بسیاری جهات این اتفاق سریعتر از آنچه انتظار داشت محقق شد.

اگر دولت لایحه پیشنهادی استرداد را تصویب کند ، لام هنگ کنگ را ترک کرد. این لایحه در اعتراض میلیون ها نفر را به خیابان ها کشاند و سرانجام پس گرفته شد ، اما برای متوقف کردن حرکت جنبش دموکراتیک خیلی دیر است. پکن در پاسخ به اعتراضات گسترده با قانون گسترده امنیت ملی که طبق صلاحیت جهانی وی است ، پاسخ داده است. اعمال این قانون حتی بدبین ترین ناظران را شوکه کرد و باعث پراکندگی حتی در خفیف ترین شکل مخالفت ها از جمله کتاب و دستگیری های گسترده فعالان و سیاستمداران در هنگ کنگ شد.

نیمی از دو موردی که لاما در دسترس او بود ، او را به زندان می اندازد.

لام می گوید: “من از تغییر ناگهانی هنگ کنگ کمی متعجب شدم.” “شما می توانید همه چیز را ساده کنید و فقط بگویید که چین توتالیتر است … اما دلایل زیادی برای آن وجود دارد. با این حال ، اولین سوالی که باید بپرسیم این است: “یک کشور ، دو سیستم” [the relationship between China and Hong Kong agreed when the UK handed the territory back] هنوز 27 سال مانده بود ، پس چرا آنها تصمیم گرفتند اکنون آن را تمام کنند؟ “

او جلو می نشیند و یک کتاب ممنوعه ح.ک.چ در مورد تاریخ دولت چین را برمی دارد. وی می گوید برای مردم مهم است که چنین آثاری را بخوانند تا بفهمند چه اتفاقی می افتد و چرا.

لام می گوید: “ما باید به شرایط سیاسی متغیر در چین و نه هنگ کنگ برگردیم.” “چه کسی قدرت را در دست دارد؟ آقای شی جین پینگ او مانند یک امپراطور است. او 67 ساله است. اگر او 27 سال دیگر صبر کند [for Hong Kong to return] چند ساله خواهد شد آیا او هنوز هم قدرت خواهد داشت؟ آیا او هنوز هم در سلامت خواهد بود؟ “

کتابی درباره جنبش چتر ، اعتراض هنگ کنگ در سال 2014 در یک فروشگاه لاما.
کتابی درباره جنبش چتر ، اعتراض هنگ کنگ در سال 2014 در یک فروشگاه لاما. عکس: نائومی گودارد / گاردین

خانه جدید ، اما برای چه مدت؟

طی 18 ماه گذشته ، هنگامی که هنگ کنگ به طرز وحشیانه ای شکست خورد ، فشارها بر روی تنگه تایوان نیز شدت گرفته است. ستیزه جویی چین با افزایش دوستی و افزایش فروش اسلحه بین تایوان و ایالات متحده تقویت شد.

لام به دلیل دموکراسی پر رونق خود ، جایی که آزادی بیان و اختلاف نظر سیاسی مجاز است ، به تایوان نقل مکان کرد و کتابهای Causeway Bay Book را با برکت رئیس جمهور تایوان احیا کرد. اما در حالی که ح.ک.چ هرگز بر تایوان حکمرانی نکرده است ، این حزب معتقد است که این استان نادرست میهن است و “وحدت” با زور را منتفی نمی داند.

لام نگران آمادگی ارتش تایوان و تأثیر فرهنگی چین بر جوانان تایوان است. او سعی می کند با کسانی که به مغازه او می آیند یا در دانشگاه می بیند صحبت کند. وی اخیراً نمایش دانش آموزان فیلم “دهه” ، فیلم هنگ کنگی 2015 را برگزار کرده است که قرار بود طی 10 سال به مفهوم اختلال سرکوب سیاست تبدیل شود ، فقط 5 سال دیگر اکثر آنها به واقعیت تبدیل شدند.

در این ماه ، او میزبان یک باشگاه کتاب آنلاین خواهد بود که در مورد فعالیت و مخالفت در هنگ کنگ و تایوان بحث خواهد کرد تا درک عمیق تری از نیروهای سیاسی و فرهنگ پشت تجاوزات چین را تشویق کند.

هنگامی که لام هنگ کنگ را ترک کرد ، کلودیا مو سیاستمدار دموکرات وی را به فرودگاه همراهی کرد.

ایجاد دیوار لنون در هنگ کنگ: یادداشت هایی که در همبستگی با معترضین در هنگ کنگ نوشته شده است.
یادداشت هایی که در همبستگی با معترضان هنگ کنگی نوشته شده ، کتابهای Causeway Bay Book را تزئین می کند. عکس: نائومی گودارد / گاردین

مو در آن زمان گفت واضح است که لامو چاره ای جز ترک و قطع دوستان محلی خود ندارد ، احتمالاً سعی در محافظت از آنها دارد. بعداً لام تأیید کرد که شماره تلفن سه کتابفروش دیگر را که آزاد شده اند دراختیار دارد اما ترس از اینکه تماس با آنها فقط آنها را آزار خواهد داد.

مو می گوید: “این یک گرگ تنها است ، یک کشتی گیر است ، اما همچنین یک انسان احساساتی است که با این وجود ترجیح می دهد پوکر بپوشد تا احساسات خود را پنهان کند.”

لام می گوید که دیگر آینده هنگ کنگ را مانند گذشته نمی بیند. او امید دارد ، اما می گوید که باید واقع بین باشد و بخشی از کتاب مقدس را نقل می کند: “و این سه باقی مانده است: ایمان ، امید و عشق. اما بزرگترین آنها عشق است. “حالا او به تهدید خانه جدیدش نگاه می کند.

لام می گوید: “برای تایوان ، به افرادی كه داریم و نحوه برخورد آنها بستگی دارد.” ما اسلحه و توپ داریم. در هنگ کنگ چه بود؟ “

[ad_2]