طرفداران این انتخابات بزرگترین اعتراض تاریخ را علیه دولت لهستان برگزار می کنند لهستان

[ad_1]

در چارچوب بزرگترین تظاهرات خشم مردم علیه حزب حاکم قانون و عدالت (PiS) لهستان از زمان روی کار آمدن در سال 2015 ، روز جمعه حدود 100000 معترض به خیابانهای پایتخت لهستان ، ورشو رفتند.

پس از آنکه دادگاه قانون اساسی لهستان در اوایل ماه جاری میلادی گفت سقط جنین در مواردی که جنین با نقص مادرزادی جدی و غیرقابل جبران تشخیص داده شد ، خلاف قانون اساسی است ، اعتراضات در سراسر کشور برگزار شد. چنین رویه هایی حدود 96٪ سقط جنین قانونی در لهستان را تشکیل می دهد ، که در حال حاضر محدودترین قوانین سقط جنین در اروپا را دارد.

روز چهارشنبه ، فعالان حامی انتخابات “اعتصاب زنان” را اعلام کردند که بیش از 400000 نفر را به اعتراضات بیش از 400 شهر در اروپای مرکزی دعوت کرد.

ساعاتی قبل از اعتراض روز جمعه ، آندره دودا ، رئیس جمهور راستی جناح راست لهستان ، آنچه را “راه حل قانونی” برای بحران سیاسی خواند ، اعلام کرد و با پیشنهاد مجوز توقف اقدامات در مواردی که نقایص مادرزادی اتفاق می افتد. با این حال ، ختم جنین در شرایطی مانند سندرم داون ممنوع است.

تحت انتقاد شدید م institutionsسسات پزشکی و حقوقی لهستان ، مداخله دودا به سختی عصبانیتی را که موجب لرزش دولت و رهبر واقعی آن ، بنیانگذار PiS ، یاروسلاو کازینسکی شد ، مهار کرد.

روز جمعه ، ده ها هزار معترض در نقاط مختلف شهر جمع شدند و شعارهای “من فکر می کنم احساس می کنم تصمیم می گیرم” و شعارهایی علیه PiS سر دادند.

این اعتراضات که در واکنش به افزایش شدید عفونت و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در هفته های اخیر با وجود محدودیت های شدیدتر برگزار می شود ، با شعارها و پوسترهای طنزآمیز و مشارکت لهستانی ها در نوجوانی و اوایل دهه 20 شناخته می شود.

اما همچنین هنگامی که گروههای ملی گرای سیاه پوش در خیابانهای مرکز ورشو به معترضین حمله کردند ، حوادث خشونت بار نیز رخ داد. طبق گفته پلیس لهستان ، چند نفر از بازداشت شدگان چاقو و چوب دستی به همراه داشتند.

در اوایل این هفته ، كاچینسكی خطاب به ملت ، از طرفداران خود خواست كه پس از به هم خوردن مراسم ، از كلیساها در برابر اعتراضات محافظت كنند و در بعضی موارد در اعتراضات آخر هفته گذشته كلیساها خراب شدند. برخی رهبر PiS را متهم می كنند كه تلویحاً گروه های راست افراطی را به حمله به معترضان تشویق می كند.

ده ها هزار معترض جمعه شب به سمت شمال و حومه سبز كاچینسكی راهپیمایی كردند ، اما صدها پلیس ضد شورش آنها را مسدود كردند.

مایا وایچیکوفسکا ، یکی از سازمان دهندگان این اعتراض ، TVN گفت: “من فقط با یک زن جوان صحبت کردم که به من گفت که او 24 ساله است و در شش روز گذشته هیچ کاری انجام نداده است جز اعتراض.” “انرژی باورنکردنی وجود دارد ، ما قصد نداریم آن را هدر دهیم.”

[ad_2]