صائب Erekat ، پیشکسوت مذاکره کنندگان صلح فلسطین ، پس از تشخیص کوید درگذشت | اخبار جهان

[ad_1]

صائب Erekat ، پیشکسوت مذاکره کننده صلح فلسطین و یکی از برجسته ترین چهره های رهبری وی از اوایل دهه 1990 ، پس از آلوده شدن به ویروس کرونا درگذشت.

Erekat ، نماینده مجلس از جریکو در کرانه باختری اشغالی Yaruh ، مشاور ارشد رئیس جمهور فلسطین محمود عباس بود و همچنین برای سلف عباس ، یاسر عرفات کار می کرد. وی به عنوان دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین (PLO) خدمت کرد.

با تمرکز بر خشم اسرائیل از کنترل زندگی فلسطینی ها ، روزنامه نگار و دانشگاه سابق ، که تحصیلات خود را در ایالات متحده گذرانده است ، به دلیل محکوم کردن آنچه که در آخر او به عنوان آپارتاید توصیف کرد ، با بیان انتقادات ، برای دیپلمات ها و رسانه ها شناخته شده است. استاکاتو “. .

پیرمرد 65 ساله در سال 2017 در ایالات متحده پیوند ریه داشت و از آن زمان در وضعیت نامناسبی به سر می برد. 8 اکتبر او اعلام کرد او با بیماری Covid-19 تشخیص داده شد و سپس اظهار داشت که “علائم شدید” را تجربه می کند.

پزشکان پس از انتقال به بیمارستان Hadassah در اورشلیم گفتند که وضعیت وی رو به وخامت گذاشته و وخیم شده است و وی را روی دستگاه تنفسی قرار دادند. روز سه شنبه ، یکی از دستیاران ارشد وی خبر فوت وی را داد.

ارکات با مطالعه سیاست در انگلیس و ایالات متحده ، بازیگر اصلی در پیگیری دکترین حل مسئله دو کشور بود که بر اساس آن کشور فلسطین همراه با اسرائیل ایجاد می شود. در مذاکرات اولیه صلح ، وی روسری سیاه و سفید در قفس بهمراه کفاف به عنوان نمادی از ملت فلسطین که تصور می کرد ، پوشید.

چندین مقام از سراسر طیف ، از جمله سیاستمداران اسرائیلی ، یاد و خاطره زندگی او را گرامی داشتند. تزیپی لیونی ، وزیر امور خارجه سابق اسرائیل که روبروی میز Erekat نشسته بود ، گفت که او از مرگ او ناراحت است.

وی در توییتر خود نوشت: “صائب زندگی خود را وقف مردم خود کرده است.” “بیمار ، او به من پیغام فرستاد:” من با آنچه به دنیا آمدم تمام نشده ام. ” من عمیقاً به فلسطینی و خانواده اش تسلیت می گویم. دلش برای او تنگ خواهد شد. “

وی اخیراً به تزیپی لیونی ، وزیر خارجه سابق اسرائیل و یکی از اصلی ترین شرکای مذاکره گفت: “من با آنچه برای آن متولد شده ام تمام نشده ام.” “من بر پیوند ریه غلبه کردم و برنده این Cowid شدم.”

عرکت شاهد چگونگی تحقق این آرزو بود. در سال 1994 ، زادگاهش جریکو توسط نظامیان فلسطینی به نیروهای اسرائیلی تحویل داده شد که انتظار می رفت این اولین مرحله از توافق نهایی باشد.

وی در ماه مه 1994 به گاردین گفت: “این نوعی خوشحالی است ، اما من همچنین فکر می کنم که ما تازه کار را شروع کرده ایم.” “وقت آن است که برنامه ریزی کنید ، سخت کار کنید و کمربند خود را محکم کنید. ما قادر به شکست نیستیم.”

سه سال بعد ، Erekat بدبینانه تر بود و به لس آنجلس تایمز گفت که نخست وزیر جدید اسرائیل ، بنیامین نتانیاهو ، توافق نامه های صلح امضا شده توسط سلف خود را “خنجری مسموم در قلب او” دانست. او باید آن را بیرون بکشد. “

ارکات به روزنامه گفت: “من فکر می کنم هدف نهایی نتانیاهو جذب تانک های خود به سرزمین های فلسطین است.” “صادقانه بگویم با شما ، من فکر می کنم که بدترین وضعیت هنوز در انتظار نیست.”

بعدی انتفاضه دوم خونین بود ، چندین تلاش ناموفق برای احیای توافق صلح ، و حکومت دائمی اسرائیل بر کرانه باختری اشغالی ، که Erekat آن را “اشغال شهرک نشینان استعماری” خواند. فلسطینی های ساکن در آنجا اکنون در مناطق نیمه مخفی ، شهری با نوعی خودمختاری زندگی می کنند ، اما در نهایت تحت سلطه نیروهای اسرائیلی هستند.

اگرچه Erekat در اواسط دهه 1960 بود ، او عضو رده پایین تیم رهبری ارشد عباس بود ، که فلسطینیان آن را به دلیل غیر دموکراتیک بودن و ناتوانی در تغییر واقعی انتقاد کردند.

در سالهای اخیر ، عریکات نتانیاهو با تشویق دونالد ترامپ قصد خود را برای الحاق مناطق وسیعی از کرانه باختری اعلام کرده است که این ضربه مهلکی به آرمان دو کشور تلقی می شود.

پس از آنکه ترامپ در سال 2017 شهر مورد مناقشه اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت ، Erekat گفت این پیام واضح است: «تصمیم دو کشور تمام شده است. اکنون زمان آن است که مبارزه برای یک کشور با حقوق برابر برای همه کسانی که در فلسطین تاریخی زندگی می کنند ، متحول شود. “

علیرغم ادامه بدبینی ، ارکات از جمله تصمیم دو کشور ، برگزاری کنفرانسهای منظم با روزنامه نگاران در جریکو ، همچنان پربار ماند.

در طی یکی از آخرین جلساتی که در ماه مه برگزار شد ، این سیاستمدار هشدار داد که تمایل اسرائیل برای الحاق این سرزمین باعث خواهد شد که نسل های بعدی فلسطینیان از طریق مذاکره این ایده را کنار بگذارند.

وی گفت: “من یکی از کسانی هستم که به فلسطینی ها قول دادم که اسرائیل را به رسمیت بشناسیم ، به محض اینکه دست از خشونت برداریم ، به محض اینکه تصمیم دو کشور را گرفتیم ، به محض مذاکره می توانیم استقلال خود را بدست آوریم.”

“چه کسی در 1000 سال آینده با دیدن تجربیات من و آنچه که ما انجام داده ایم ، فلسطینی خواهد شد ، که حاضر است با اسرائیلی ها پشت میز بنشیند؟”



[ad_2]