شی جین پینگ درباره “جنگ سرد جدید” هشدار می دهد اگر ایالات متحده حمایت از خود را حفظ كند | چین

شی جین پینگ ، رئیس جمهور چین به جو بایدن هشدار داد که در صورت ادامه سیاست های حمایت گرایانه سلف خود ، دونالد ترامپ ، خطر جنگ سرد جدید را به خطر می اندازد.

شی در سخنرانی خود در رویداد مجازی مجمع جهانی اقتصاد خواستار یک رویکرد چند جانبه برای مقابله با بحران اقتصادی ناشی از کوید -19 شد و گفت که این همه گیری نباید بهانه ای برای پایان دادن به جهانی سازی به نفع “انزوا و انزوا” باشد. “

شی پس از ترک هفته گذشته ترامپ از کاخ سفید ، از ذکر بایدن یا ایالات متحده در اولین سخنرانی خود پرهیز کرد ، اما به صراحت گفت که چین توسط واشنگتن دیکته نمی شود.

شی گفت: ایجاد محافل كوچك یا شروع جنگ سرد جدید ، طرد ، تهدید یا ارعاب سایر افراد ، تحمیل عمدی اخلال ، ایجاد اختلال در تأمین یا تحریم ها و ایجاد انزوا یا بیگانگی ، فقط جهان را به سمت تفرقه و حتی تقابل سوق می دهد.

شی با تکرار دفاع چند جانبه ساخته شده در سفر WEF به داووس چهار سال پیش ، گفت که گزینه جایگزین قانون جنگل است. “هیچ مشکلی جهانی فقط توسط یک کشور حل نمی شود. باید اقدامات جهانی ، واکنش جهانی و همکاری جهانی وجود داشته باشد. “

بایدن نشان نمی دهد که او قصد دارد نگرش شدید ترامپ نسبت به پکن را نرم کند و قصد دارد سیاست خرید “خرید آمریکایی” را برای تقویت تولید آمریکا اعلام کند.

خی گفت: “ما باید اقتصاد جهانی باز بسازیم ، یک رژیم تجاری چند جانبه را حفظ کنیم ، از استانداردها ، قوانین و سیستم های تبعیض آمیز و انحرافی چشم پوشی کنیم و موانع تجارت ، سرمایه گذاری و تبادل فناوری را برطرف کنیم.

“روابط بین دولت ها باید از طریق نهادها و قوانین مناسب هماهنگ و تنظیم شود. قوی نباید ضعیف را مسخره کند. لازم نیست فقط با نشان دادن عضلات قوی یا تکان دادن مشت بزرگ تصمیم بگیرید ».

شی همچنین تصریح کرد که چین به دلیل حقوق بشر مورد انتقاد قرار نخواهد گرفت ، که اخیراً تمرکز خود را بر سرکوب مخالفان در هنگ کنگ و رفتار با مردم اویغور گذاشته است ، وزیر امور خارجه ترامپ مایک پمپئو را “نسل کشی” توصیف کرد.

“هیچ دو حرف یکسان در جهان وجود ندارد ، نه تاریخ ، نه فرهنگ و نه سیستم های اجتماعی یکسان نیستند. هر کشور در تاریخ ، فرهنگ و سیستم اجتماعی خود منحصر به فرد است و هیچ یک از کشور دیگر پیشی نمی گیرد. “

“تفاوت خود نگران کننده نیست. آنچه موجب اضطراب می شود غرور ، خرافات و نفرت است؛ این تلاشی برای تحمیل سلسله مراتب تمدن بشری یا تحمیل تاریخ ، فرهنگ و نظام اجتماعی خود بر دیگران است. “