زنان لهستانی در آستانه تغییر قانون برای سقط جنین به خارج از کشور می روند لهستان

[ad_1]

فعالان می گویند ، زنان لهستانی به طور فزاینده ای مجبور می شوند برای خاتمه حاملگی خود به خارج از کشور سفر کنند ، اگرچه هنوز تصمیم دادگاه برای تشدید جنبه عملی نشده است.

دادگاه قانون اساسی در ماه اکتبر حکم داد که سقط جنین غیرقانونی است ، حتی در مواردی که تخلفات جدی جنین وجود داشته باشد. به همین دلیل ، حدود 1000 سقط جنین در سال انجام می شود – تقریباً تمام مراحل قانونی سقط جنین در کشور.

جاستینا ویدزینسکا ، سخنگوی سازمان غیر دولتی رویای سقط جنین ، که خط تلفن مشاوره را اداره می کند ، گفت که این گروه قبلاً اثر خنک کننده این حکم را احساس کرده بودند. از جمله زنانی که منتظر نتیجه آزمایش برای ناهنجاری های جنین هستند و بسیاری از زنانی که هنوز باردار نشده اند اما از این حکم نگران شده اند ، به خط تلفن مراجعه کرده اند.

وی گفت: “آنها می خواهند بدانند كه اگر باردار شوند و در وضعیت اختلال جنین قرار بگیرند چه انتخاب هایی می توانند انجام دهند.” تعداد تماس ها از 20 یا 30 در روز به حدود 100 مورد افزایش یافت و باعث سردرگمی به دلیل تصمیم گیری و پیچیدگی سفرهای لجستیکی در طی شیوع ویروس کرونا شد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که تعداد کمی از لهستانی ها از محدودیت های شدیدتر سقط جنین پشتیبانی می کنند ، اما عناصر فوق محافظه کار ائتلاف حاکم مدت هاست که خواهان چنین اقدامی هستند. رئیس حزب “قانون و عدالت” (PiS) Jaroslaw Kaczynski در سال 2016 گفت: “ما تلاش خواهیم کرد تا حتی در موارد حاملگی بسیار دشوار ، هنگامی که کودک مطمئن است از دنیا می رود ، بسیار تغییر شکل یافته ، هنوز متولد می شود. تعمید ، دفن ، یک نام دارید. “

رئیس PiS ، یاروسلاو کازینسکی
رئیس PiS ، یاروسلاو کازینسکی. عکس: Jacek Dominski / REX / Shutterstock

این حکم اعتراضات بزرگی را در ورشو و سایر شهرها به وجود آورد ، که مقیاس آن دولت را غافلگیر کرد و احتمالاً وی را وادار کرد که در مورد اجرای حکم دادگاه که تحت نفوذ سیاسی تحت هدایت PiS قرار گرفت ، دوبار فکر کند. دولت قرار است احکام دادگاه را منتشر و بلافاصله به تصویب قانون برساند ، اما تقریباً دو ماه پس از حکم سقط جنین هنوز این اتفاق نیفتاده است.

این عدم اطمینان همچنین باعث سردرد در متخصصان مراقبت های بهداشتی شده است. بسیاری از بیمارستان ها دیگر نمی خواستند حتی آن سقط هایی را که قانونی بود انجام دهند و اکنون دسترسی حتی دشوارتر شده است.

“من داستانی در مورد پزشکی که سقط جنین کرده بود شنیدم و در طول روز او بررسی کرد که آیا این تصمیم منتشر شده است یا خیر. از لحظه انتشار رای دادگاه ، وقتی سقط جنین می کنید مرتکب جرمی می شوید. “

تیم سقط جنین رویای ، همراه با چندین سازمان غیردولتی دیگر ، سال گذشته صندوقی برای کمک به سفر زنان لهستانی به خارج از کشور تاسیس کردند و از آن زمان به بیش از 250 زن برای سقط جنین کمک کرد ، که عمدتا به آلمان ، هلند و انگلیس سفر می کنند ، جایی که سقط جنین دوم است. سه ماهه شاید.

یک رای اخیر دادگاه ، ساکنان سایر کشورهای همسایه را نیز به اقدام واداشته است.

جالانتا نواوشیک ، هنرمند 28 ساله از پراگ گفت: “این انرژی در هوا بود ، ما می خواستیم آن را به چیزی واقعی تبدیل کنیم ، نه اینکه فقط با نوشتن پیام روی مقوا شکایت کنیم.” ناواچیک و 10 نفر دیگر با الهام از فضای اعتراضات در نزدیکی سفارتخانه های این کشور ، سازمانی تأسیس کردند که به زنان لهستانی امکان دسترسی امن به سقط جنین را می دهد.

زنان هلندی حمایت خود را در نزدیکی سفارت لهستان در لاهه نشان می دهند
زنان هلندی حمایت خود را در نزدیکی سفارت لهستان در لاهه نشان می دهند. عکس: رابین ون لونخایزن / EPA

Ciocia Czesia با الهام از تیم برلینی Ciocia Basia ، که به زنان لهستانی برای دستیابی به سقط جنین کمک می کند ، در 5 هفته از زمان تاسیس خود دسترسی به 10 لهستانی را فراهم کرده است و هر روز اتفاقات جدیدی در حال وقوع است.

این سازمان علاوه بر کار با کلینیک ها ، خدمات ترجمه ، بودجه عمومی و حمل و نقل از مرزها را نیز ارائه می دهد. ناواچیک گفت: “هر مورد متفاوت است: کسی ممکن است به مشاوره در مورد کلینیک مراجعه کند و دیگران – بودجه و کمک در سازماندهی کل روش”.

مصرف قرص برای سقط جنین پزشکی ، که می تواند در سه ماهه اول بارداری انجام شود ، در لهستان مجاز است و اغلب به عنوان گزینه ای بهتر از سفر برای یک روش جراحی دیده می شود. اما این گزینه همیشه در دسترس نیست. ناواچیک گفت: “بسیاری از آنها مکان مطمئنی برای مصرف قرص ها ندارند و برای برخی از آنها این قرص ها م don’tثر نیستند.”

کلینیک های چک از افزایش تعداد تماس های تلفنی زنان لهستانی علاقه مند به تدارکات سقط جنین در آنجا خبر می دهند ، علی رغم مشکلات مالی در سفر. برخی از کلینیک ها لهستانی ها را بر اساس قانون دوران کمونیست ، که می گوید سقط جنین فقط توسط ساکنان دائمی انجام می شود ، رد می کنند ، با وجود اینکه دولت می گوید شهروندان اتحادیه اروپا باید از حقوق برابر برخوردار باشند.

در کلینیک هایی که به زنان لهستانی خدمات ارائه می دهند ، بیشتر کارمندان به دلیل عدم ابهام قانونی و نگرانی های امنیتی تمایلی به صحبت علنی نداشتند. پرستاری از یکی از این م institutionسسات گفت: “ما شایعاتی شنیده ایم که گروه های حامی زندگی در لهستان به کلینیک هایی حمله می کنند که به لهستانی ها اجازه سقط جنین می دهند.”

وی افزود: “افرادی كه اغلب از انجام این عمل در لهستان می ترسند و اغلب حتی به خانواده خود در مورد این موضوع نمی گویند ، به ما مراجعه می كنند. برخی از آنها قبلاً در بیمارستان های لهستان تکذیب شده اند. ”

[ad_2]