روسیه ، قوانین اتحادیه حقوق بشر اروپا ، در جنگ در جورجیا نقض حقوق بشر را مرتکب شده است روسیه

دادگاه حقوق بشر اروپا روز پنجشنبه با صدور رأی ، مسکو را مسئول قتل غیرنظامیان گرجی و همچنین سرقت و آتش زدن خانه های آنها دانست.

در یک حکم برجسته دادگاه ، دادگاه گفت کرملین به دلیل حمله غیرقانونی به گرجی های قومی و “رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز” بعدی آنها مقصر است. اینها شامل شکنجه اسیران جنگی گرجی و اخراج گرجی ها از خانه هایشان در اوستیای جنوبی بود.

این تصمیم 13 سال پس از درگیری وحشیانه پنج روزه اوت بین نیروهای روسی و نیروهای گرجی گرفته شد. دولت وقت گرجستان ، میخائیل ساکاشویلی ، تلاشی محکوم به دست آورد تا دوباره بتواند کنترل قلمرو جدا شده توسط روسیه از اوستیای جنوبی را بدست آورد.

روسیه با تهاجمی تمام عیار پاسخ داد. نیروهای گرجی را بیرون راند ، تانک هایی به داخل کشور فرستاد و امکانات غیرنظامی و نظامی را بمباران کرد. به عنوان مدرکی که در سال 2018 به دادگاه استراسبورگ ارائه شد ، تفلیس مسکو را به ریاست “جنون” بر روستاهای گرجستان در اوستیای جنوبی و منطقه حائل همسایه متهم کرد.

دادگاه گفت ، نیروهای اوستیای جنوبی و گروه های پلیس محلی مسئول تخلفات متعددی از جمله تیراندازی به دو سرباز گرجی اسیر شده و ضرب و شتم یک سرباز دیگر هستند. اما وی پس از اجرایی شدن آتش بس با واسطه اتحادیه اروپا در 12 آگوست 2008 ، روسیه حاكم شد كه روسیه كنترل موثری بر منطقه جنگی اعمال كرده است.

به گفته قضات ، در میان ادعاهای بین المللی ، روسیه در تحقیق در مورد جنایات جنگی و نقض سیستماتیک حقوق بشر ناکام مانده است. همچنین مانع بازگشت 20 هزار گرجی که قبلاً در اوستیای جنوبی زندگی می کردند و روستاهای آنها کاملاً سوخته شده بود ، شد. آنها افزودند که آنها همچنین با روند همکاری نکردند.

وزیر دادگستری گرجستان ، تئو تسولوکیانی ، حکم دادگاه بزرگ را یک “پیروزی تاریخی” توصیف کرد. وی گفت که از اظهارات کشورش مبنی بر اینکه اوستیای جنوبی تحت اشغال روسیه – یا همانطور که وی اظهار داشت منطقه تسخینوالی – بخشی جدایی ناپذیر از گرجستان است ، همراه با آبخازیا ، سرزمین دور افتاده دیگری ، پشتیبانی می کند.

تسولوکیانی گفت: “دادگاه اروپا تأیید کرده است که این موارد نقض شده توسط روسیه به معنای پاکسازی قومی گرجی ها در طول جنگ 2008 است.”

زنان گرجی در هنگام خروج از دهکده ای در حوالی شهر تسخینوالی ، جورجیا ، در 10 آگوست 2008 گریه می کنند.
زنان گرجی در هنگام خروج از دهکده ای در حوالی شهر تسخینوالی ، جورجیا ، در 10 آگوست 2008 گریه می کنند. عکس: گلب گارانیچ / رویترز

وكیل بن امرسون ، كه طرفدار جورجیا بود ، گفت كه تصمیم دادگاه برای انتشار یافته ها یك روز بعد از مراسم تحلیف جو بایدن در واشنگتن تصادفی نبود. وی گفت که بایدن رویکرد سختگیرانه تری نسبت به ولادیمیر پوتین نسبت به دونالد ترامپ دارد.

امرسون گفت: “پس از سالها تأخیر ، به نظر می رسد سرانجام دادگاه حقوق بشر اروپا در برابر نقض حقوق بشر روسیه موضع قاطعانه اتخاذ می کند.”

کرملین احتمالاً واکنش شدیدی نشان خواهد داد. او ادعا می کند دادگاه مغرضانه و سیاسی است. وی ساكاشویلی را مسئول درگیری ها مقصر دانست و گفت كه نقش وی صلح خواهی صادق است. روز پنجشنبه ، دادگاه به هر دو طرف دستور داد تا در مورد جبران خسارت نظر دهند.

پاسخ پوتین ممکن است به شرح زیر باشد. در سال 2015 ، مسکو گفت که در آستانه خروج از دادگاه حقوق بشر اروپا است که بارها علیه دولت روسیه رای صادر کرده است.

هفته گذشته در یک پرونده جداگانه ، قضات حکم دادند که روسیه کریمه را به طور غیرقانونی در سال 2014 ضمیمه کرد و شبه جزیره همچنان قلمرو حاکمیت اوکراین است. در نتیجه گیری موقت ، آنها اظهار داشتند که شواهد اولیه وجود دارد مبنی بر اینکه مسکو از طریق ناپدید شدن و شکنجه های اجباری حقوق قومی اوکراین و تاتارها را در کریمه نقض کرده است.

دولت گرجستان در ارائه خود گفت كه طی 5 روز هواپیماهای روسی به بیش از 100 تأسیسات گرجی حمله كرده اند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد بمب های روسی به مناطق غیرنظامی پرتاب شده و باعث کشته و زخمی شدن افراد بی گناه شده است. شواهد شامل شهادت شاهد ، تصاویر ماهواره ای و رهگیری های ویدئویی و تلفنی بود.

تفلیس گفت ، هنگام آغاز درگیری ، نیروهای روسی به دو استان جداگانه گرجستان ، اوستیای جنوبی و آبخازیا سرازیر شدند. تقریباً 30،000 سرباز مستقر شدند.

قبل و بعد از آتش بس ، سربازان روسی وارد روستاهای قومی گرجستان شدند ، گفته می شود ورودی ها و خروجی ها را می بندند. وی گفت که نیروهای اوستیایی و سایر سربازان نامنظم به طور سیستماتیک خانه های گرجی و کل روستاها را سوزاندند ، وی افزود که آنها اعدام ها را انجام داده و مردم را تهدید به مرگ می کنند در صورت امتناع از ترک.

گرجستان روز بعد از پایان جنگ به استراسبورگ متوسل شد. در جلسه دادرسی سال 2018 ، امرسون به قضات گفت: “این یک راز آشکار است که روسیه در حال لابی گری در مسیر عمومی و خصوصی برای رسیدن به نتیجه مطلوب است ، و تهدیدهای تاریکی را که باعث کناره گیری کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و آغاز اعتصاب غذا می شود ، لغو می کند. بودجه دادگاه وقتی پرونده خلاف شد

“هیچ نقطه طلایی در حل این پرونده وجود ندارد. شواهد مهم نیست. “

بیش از 30 شاهد شهادت دادند. شهادت آنها وحشتناک ترین قسمت های جنگ را شامل می شد: ادعای پاکسازی قومی 20،000 روستایی گرجی ساکن اوستیای جنوبی یا مجاور آن ، اخراج و سوزاندن از خانه های آنها ، حمله موشکی مرگبار به شهر گوری و شکنجه زندانیان.

در 12 آگوست 2008 ، یک موشک اسکندر SS-26 در میدان مرکزی گوری منفجر شد و روزنامه نگار هلندی استن استوریمنز و 11 غیرنظامی دیگر را کشت. ردپای موجود در محل و قطعات برداشته شده از بدن روزنامه نگار موشک را روسی تشخیص داد.

با این حال مقامات نظامی روسیه که شهادت دادند این حمله را انکار کردند. در عوض ، آنها اظهار داشتند که شواهد گرجستان نادرست است ، یا اینکه ارتش گرجستان مردم خود را بمباران می کند تا به دروغ مسکو را گیج کند.