رهبران جهان وقتی رسانه های چینی می گویند “محرومیت خوب” از “طلوع جدید” به رهبری بایدن استقبال می کنند | اروپا

رهبران جهان در مراسم تحلیف جو بایدن با خیال آسوده صحبت کردند ، مقامات اروپایی از “طلوع جدید” در روابط با ایالات متحده استقبال کردند و رسانه های دولتی چین گفتند “از شر دونالد ترامپ خلاص شوید” ، اما همچنین هشدارهایی مبنی بر تغییر جهان پس از چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ وجود داشت.

دولت چین رسما در مورد مراسم تحلیف بایدن توضیحی نداد ، اگرچه رئیس جمهور شی جین پینگ به پیروزی در انتخابات اشاره کرد. رسانه های دولتی با صدای بلند از ترامپ خداحافظی کردند و خبرگزاری رسمی شینهوا در توئیتی نوشت: “جاده خوب ، دونالد ترامپ!”

چاینا دیلی گفت که روابط دو جانبه به احتمال زیاد “ثبات و سازندگی بیشتری” را در زمان بایدن ، که به گفته او “عملی تر” به نظر می رسد ، شاهد خواهد بود. Global Times Hawk از پایان “سخنان سمی ترامپ در قبال چین” استقبال کرد ، اما بایدن را ترغیب کرد “چالش را بپذیرد” و سیاست سلف خود را در چین تغییر دهد.

وخامت روابط ایالات متحده و چین به یک ویژگی مشخص در سیاست خارجی دوران ترامپ تبدیل شده است. پیش از مراسم روز چهارشنبه ، دولت چین اعلام کرد که می خواهد با دولت جدید همکاری کند و تحریم ها علیه مایک پمپئو وزیر خارجه وقت و 27 مقام دیگر را اعلام کرد. این امر پس از بیانیه لحظه آخر رسمی پمپئو مبنی بر نسل کشی چین در سین کیانگ صورت گرفت.

وی همچنین سرمقاله ای را به تایوان اختصاص داد ، كه به افزایش حمایت آمریكا در دوران ترامپ اشاره كرده و می گوید كه دولت بایدن در حال حاضر به عنوان یك “واقعیت جدید” پر خطر در تنگه تایوان باقی مانده است.

تحریریه می گوید: “سرنوشت آنها نه ایالات متحده ، بلکه سرزمین اصلی چین تصمیم خواهد گرفت.” “بیشتر از همه ، آنها نه به علائم دولت جدید ایالات متحده بلکه به چگونگی PLA اهمیت دهند [People’s Liberation Army] هواپیماهای جنگنده به طور فزاینده ای به جزیره تایوان نزدیک می شوند و سرانجام برای اعلام حاکمیت جمهوری خلق چین بر فراز آن پرواز خواهند کرد. “

آ تایوان دیپلمات برای اولین بار از سال 1979 روز چهارشنبه به طور رسمی در مراسم تحلیف شرکت کرد. نماینده دولت ایالات متحده شیائو بی شیمی گفت او “افتخار” است آنجا باش. “دموکراسی زبان مشترک ماست و آزادی هدف مشترک ماست. من مشتاقانه منتظر همکاری با دولت بعدی برای ارتقا values ​​ارزش ها و منافع متقابل ما هستیم. “

اورسولا فون در لاین ، کمیسیون اروپایی رئیس جمهور به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: “این طلوع جدید در آمریکا لحظه ای است که مدتها منتظر آن بوده ایم. بار دیگر ، پس از چهار سال طولانی ، اروپا یک دوست در کاخ سفید دارد.”

رئیس اجرایی اتحادیه اروپا گفت که سوگند بایدن “نمایانگر مقاومت در برابر دموکراسی آمریکایی” است و اتحادیه اروپا آماده است “با یک شریک قدیمی و قابل اعتماد ارتباط برقرار کند تا روح تازه ای به اتحادیه عزیز ما ببخشد”.

اما فون در لاین گفت که تسکین نباید منجر به توهم شود ، زیرا “اگرچه ترامپ می تواند به سرعت در تاریخ منتقل شود ، پیروان او باقی خواهند ماند”.

یک نظرسنجی در این هفته نشان داد که در حالی که بسیاری از اروپایی ها از پیروزی بایدن در انتخابات استقبال می کردند ، اکثر مردم احساس می کردند پس از چهار سال ترامپ به آمریکا اعتماد نمی شود و اکثر آنها معتقد بودند که بایدن نمی تواند کشور “شکسته” را اصلاح کند و نه برگرد. افول آن در صحنه جهانی.

اتحادیه اروپا بایدن را هنگامی که آماده شود ، به اجلاس ناتو دعوت می کند و رئیس شورای اروپا چارلز میشل خواستار “پیمان جدید تاسیس” برای تقویت همکاری های چند جانبه ، مبارزه با کوید ، مبارزه با تغییرات آب و هوا و کمک به بازسازی اقتصاد است. .

بریتانیای کبیرنخست وزیر بوریس جانسون ، که به دلیل روابط نزدیک خود با ترامپ با انتقاداتی روبرو شده است ، با اشاره به بسیاری از زمینه های سیاسی که امیدوار است در آنها همکاری کند ، اظهار امیدواری کرد که از نزدیک با بایدن همکاری کند.

جانسون در بیانیه ای گفت: “در مبارزه ما علیه Covid و علیه تغییرات آب و هوایی ، دفاعی ، امنیتی ، و در ترویج و دفاع از دموكراسی ، اهداف ما یكی است و كشورهای ما برای دستیابی به آنها با هم كار خواهند كرد.”

آلمانی رئیس جمهور فرانک-والتر اشتاین مایر گفت که او از مراسم تحلیف بایدن “بسیار راحت شد” و از “یک روز خوب برای دموکراسی” استقبال کرد. وی گفت: دموکراسی در دولت ترامپ با “چالش های بزرگی روبرو شد و زنده ماند … و قدرتمند بود.”

اشتاین مایر گفت که انتقال قدرت به بایدن “امیدوار است که جامعه بین المللی بتواند همکاری نزدیکتر داشته باشد” و وی گفت که آلمان مشتاقانه منتظر است “بداند که ایالات متحده دوباره به عنوان یک شریک ضروری در کنار ما است.”

با این حال ، وی گفت که “با وجود لذت این روز” ، چهار سال گذشته نشان داده است که “ما باید قاطعانه با قطب مخالف باشیم ، از دموکراسی های خود محافظت و تقویت کنیم و سیاست های مبتنی بر دلیل و واقعیت را دنبال کنیم.”

ایتالیانخست وزیر جوزپه كنته گفت كه كشور وی “مشتاقانه منتظر ریاست جمهوری بایدن است كه ما بلافاصله با آن كار خواهیم كرد”. وی گفت که دو کشور دارای یک برنامه مشترک قوی هستند ، از جمله “یک رژیم موثر چند جانبه ، تغییر آب و هوا ، انتقال سبز و دیجیتال و شمول اجتماعی”.

اسپانیایی نخست وزیر پدرو سانچز گفت پیروزی بایدن به معنای “پیروزی دموکراسی بر راست افراطی و سه روش آن است – فریب جمعی ، تفرقه ملی و سو abuse استفاده از نهادهای دموکراتیک ، گاهی خشونت آمیز”.

سانچز گفت ، پنج سال پیش ، جهان تصور می کرد ترامپ “یک شوخی بد است. اما پنج سال بعد ، ما فهمیدیم که او حداقل قدرتمندترین دموکراسی جهان را تهدید نمی کند”.

پرتغالی نخست وزیر آنتونیو کوستا ، که کشورش ریاست اتحادیه اروپا را در اختیار دارد ، گفته است که آماده همکاری با بایدن “از روز اول برای تقویت روابط اتحادیه اروپا و ایالات متحده ، تأیید ادامه ارتباط ناتو و تقویت پاسخ های چند جانبه به تغییرات آب و هوا ، دموکراسی و حقوق بشر” است. “

به عنوان یک واکنش قابل توجه خارج از سیاست های انتخاباتی ، گرتا تونبرگ ، فعال آب و هوا عکس توییتر ترامپ – تصمیم وی برای خروج ایالات متحده از توافقنامه آب و هوایی پاریس – بایدن ظرف چند ساعت معکوس شد – در خارج از هلی کوپتر که در آن کاخ سفید را ترک کرد.

“به نظر می رسد او پیرمردی بسیار خوشحال است که منتظر آینده ای درخشان و باشکوه است. دیدن خیلی خوبه! “تونبرگ گفت ، با استناد به اظهار نظری كه پس از سخنرانی وی در مجمع آب و هوای سازمان ملل در سال 2019 ، درباره او شفاف كرد.

پاپ گفت كه در دعا ، تصمیمات بایدن “با توجه به ساختن جامعه ای كه دارای عدالت و آزادی واقعی باشد هدایت می شود” ، و خداوند تلاش های رئیس جمهور جدید كاتولیك را برای ارتقا understanding تفاهم و آشتی و صلح در ایالات متحده و بین ملت ها هدایت می كند. »

У روسیه، میخائیل گورباچف ​​، رهبر سابق شوروی ، از مسکو و واشنگتن خواست تا روابط خود را برقرار کنند. وی گفت: “وضعیت فعلی روابط بسیار نگران کننده است.” “اما این همچنین بدان معنی است که برای عادی سازی رابطه باید کاری در این باره انجام شود. ما نمی توانیم خود را از یکدیگر جدا کنیم. “

در میان دشمنان صریح تر ایالات متحده ، ایران، که بارها واشنگتن را به لغو تحریم های اعمال شده در رابطه با هسته هسته ای خود فرا خوانده است ، فرصتی را برای علامت گذاری برجام ترامپ از دست نداد.

رئیس جمهور حسن روحانی گفت: “دوران ظالم به پایان رسیده است و امروز آخرین روز حکومت شوم او است.” وی افزود: “ما انتظار داریم كه دولت بایدن به قانون و تعهدات خود برگردد و اگر می تواند در چهار سال آینده تلاش كند تا لكه های چهار سال گذشته را از بین ببرد.”

دولت بایدن گفته است كه می خواهد ایالات متحده به توافق برجسته هسته ای ایران برگردد ، ترامپ آن را رها كرده است ، به شرط آنكه تهران به رعایت دقیق قوانین بازگردد.

ناتو رئیس جمهور جنس استولتنبرگ گفت كه اتحاد نظامی امیدوار است كه بتواند روابط ترانس آتلانتیك را تحت ریاست جمهوری جدید تقویت كند و افزود كه جهان با “چالش های جهانی روبرو است كه هیچ كدام از ما به تنهایی نمی توانیم از پس آنها برآییم.”