درخواست متفقین از مخالفان: معاون نخست وزیر سابق ساموآ رهبر سابق را به چالش می کشد | اخبار جهان

[ad_1]

معاون نخست وزیر سابق ساموآ علیه حزب سابق 35 ساله خود و نخست وزیری که در آن کار کرد اگر برای انتخابات سال آینده به عنوان یک کاندیدای مستقل مبارزه کند ، مبارزه خواهد کرد.

برجسته ترین و قدرتمندترین سیاستمدار زن در تاریخ مستقل ساموآ و دختر اولین نخست وزیر این کشور ، فیام نائومی ماتاف ، از سمت معاون نخست وزیری استعفا داد و ماه گذشته به دولت پیوست. این همچنین به معنای ترک حزب حقوق بشر (HRP) بود که از سال 1985 عضو آن بود.

عزیمت خارق العاده وی بخشی از سرزنش گسترده تر در حکومت نخست وزیر توایلاپا ، یونا سایلله مالیلگوایا ، سومین نخست وزیر بزرگ جهان است ، اما قبل از یک قانون 22 ساله قبل از قوانین جدیدی که به گفته وی تضعیف می کند قانون اساسی و تحکیم اقتدارگرایی رو به رشد در کشور را تحکیم کند.

به نظر می رسد که فیاما مجلس را برمی گرداند. در حال حاضر ، نامزدی ها بسته شده است ، او به جای Latafagi خود مخالفت نمی کند و عضویت – حتی رهبر – را در یک ائتلاف جدید از سه حزب مخالف به چالش کشیدن حزب حاکم عدالت و توسعه رد نمی کند.

وی در پاسخ به این س ifال که آیا او می تواند در حزب پس از انتخابات “Fa’atuatua i Le Atua Samoa ua Tasi” (FAST) نقش رهبری را داشته باشد ، به گاردین گفت: “من قبول می کنم که ، بله ، البته”.

سیاستمدار ارشد اقیانوس آرام ، مالیلگو از سال 1998 نخست وزیر و وزیر خارجه ساموآ است.

اما تصمیم او در سال جاری برای معرفی سه لایحه – لایحه اصلاح قانون اساسی ، لایحه قضایی و لایحه حقوق زمین و مالکیت – نیروهای سیاسی متفاوتی را که قبلاً علیه او متمایز بودند ، متحد کرد.

نخست وزیر ساموآ مالیگای در سال 2019 در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.  وی برای مهمترین سلطنت 22 ساله خود با مهمترین چالش روبرو شد
نخست وزیر ساموآ مالیگای در سال 2019 در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. وی برای مهمترین سلطنت 22 ساله خود با مهمترین چالش روبرو شد عکس: ادواردو مونوز / رویترز

حقوقدانان می گویند که این قوانین جدید قانون اساسی ساموآ ، استقلال قوه قضاییه و حاکمیت قانون را تضعیف خواهد کرد که این امر به طور قابل توجهی بر حقوق بشر تأثیر می گذارد. این اصلاحات دادگاه های ساموآ را تغییر شکل می دهد و دادگاه زمین و املاک (SAC) را به یک دادگستری مستقل برابر با دیوان عالی کشور ارتقا می دهد.

طرفداران این قانون می گویند این قوانین برای بالا بردن آداب و رسوم ساموآ در سیستم عدالت کشور طراحی شده است ، که به گفته آنها بر این کشور حاکم است. سایبان – دیدگاه حقوقی – خارجی. اما انجمن حقوقی ساموآ استدلال می کند که ایجاد شعبه دوم دادگستری غیر دموکراتیک است.

“در گذشته ، دیوان عالی کشور نقض حقوق اساسی را توسط برخی اعمال که گفته می شود از طرف جامعه انجام شده است ، مانند ضرب و شتم یا آتش زدن خانه ها ، تشخیص داده است. لغو نظارت دیوان عالی بر LTC در واقع روستا را ترک خواهد کرد زمینه با یک ظرفیت تصمیم گیری رایگان در مورد حقوق بشر. “

وی در مصاحبه با “گاردین” از خانه خود در ماتوتا فیاما ، پدرش در تهیه قانون اساسی ساموآ کمک کرد ، وی گفت: “وقتی تأثیر این قوانین را فهمیدم ، در ذهنم روشن شد که نمی توانم از او حمایت کنم و نمی توانم در حزب بمانم. “این تصمیم سختی برای من نبود.”

“ایجاد این نوع قانونگذاری که ما را از حاکمیت قانون فاصله می دهد یک نمونه کلاسیک از سطح قدرت اکنون کمیته عالی حقوق بشر است: احساس می کند هر کاری می تواند انجام دهد.”

HRPP ساموآ را از سال 1982 و بدون چالش جدی احزاب دیگر اداره می کند. وی در حال حاضر اکثریت زیادی در پارلمان دارد.

فاله فونو در ساموآ - مجلس پارلمان - در پایتخت آپیا.
فاله فونو در ساموآ – مجلس پارلمان – در پایتخت آپیا. عکس: Maximilian Weinzierl / عکس عالمی

فیام گفت دهه ها حاکمیت یک حزب برای دموکراسی سالم نیست.

“اساساً به آنها مجوزی برای آنچه که آنها دوست دارند و غیر قانونی است ، یا حتی به طور جدی تر برای از بین بردن چارچوب قانونی که کشور ما بر آن بنا شده است ، می دهد.”

در بیانیه ای ، ماللیگای فیامه را به استفاده از عزیمت خود به عنوان اهرم آینده سیاسی متهم كرد و گفت كه “نه به دلایل حرفه ای بلكه به دلایل شخصی” از حزب جدا می شود.

و او گفت که تحت تأثیر نیروی سیاسی جدید در کشورش قرار نگرفته است ، و به ستون نویس ساموآ گفت ، “بگذارید آنها خوب زندگی کنند و رشد خوبی داشته باشند. چنین احزاب لازم نیست که مدت طولانی منتظر بمانند تا متلاشی شوند.

در انتخابات آوریل آینده ، دو نخست وزیر نخست وزیر را به چالش می کشند ، اما او همچنان به شانس خود و حزبش اطمینان دارد.

و او شخصاً در کشور محبوب باقی مانده و اقتدار اصلی را دارد. ماه گذشته هنگامی که باند جوانان مست از پرتاب سنگ به چادر سیرک در اپیا خودداری کردند و پلیس نتوانست آن را نشان دهد ، نخست وزیر وارد عمل شد و گروه را خرد کرد.

[ad_2]