دادگاه حقوق بشر به ترکیه دستور آزادی سیاستمدار کرد را داد بوقلمون

[ad_1]

دادگاه حقوق بشر اروپا با در نظر گرفتن بازداشت وی بر خلاف “اصل مفهوم جامعه دموکراتیک” ، آزادی فوری سیلااتین دمیرتاش سیاستمدار برجسته کرد را صادر کرد.

در حکمی از سوی اتاق بزرگ اعلان شد که دمیرتاش ، شخصیتی کاریزماتیک که در صورت محکومیت در دادگاه اصلی علیه خود ، می تواند 142 سال زندان داشته باشد ، آزادی بیان ، آزادی و سایر حقوق را نقض می کند.

هیأتی متشکل از 17 قاضی نتیجه گرفتند که بازداشت وی “با هدف ارسال” پیام خطرناک به کل مردم “هدف خفه کردن تکثرگرایی و محدود کردن آزادی بحث سیاسی را پنهان کرده است.

اتاق گفت: “بنابراین دادگاه نتیجه گرفت که دلایل ارائه شده توسط مقامات برای بازداشت موقت متقاضی صرفاً پوششی برای یک هدف سیاسی بوده است که مسئولیت بار انکارناپذیر دموکراسی است.”

رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق طرفدار کرد (HDP) یکی از هزاران سیاستمدار ، دانشگاهی ، قضات و کارمندان دولت است که طی سالهای اخیر به اتهام حمایت از حزب مبارز کارگران کردستان (پ ک ک) در سراسر ترکیه زندانی شده اند. ) یا فتح الله گولن ، که آنکارا او را متهم به تلاش برای کودتای 2016 می کند.

دمیرتاش در انتخابات عمومی 2015 ، هنگامی که HDP به اندازه کافی کرسی های تخریب اکثریت پارلمان را بدست آورد ، ضربه ای خیره کننده به حزب عدالت و توسعه (AKP) رجب طیب اردوغان وارد کرد.

وی پس از سلب مصونیت پارلمانی از سیاستمداران ، از سال 2016 در زندان به سر می برد و در حال حاضر چهار سال و هشت ماه پس از اتهام جرایم مرتبط با تروریسم در ارتباط با اظهار نظر در سخنرانی خود در سال 2013 به زندان افتاده است. سال در کل ، این پسر 47 ساله به بیش از 100 اتهام جداگانه متهم شده است – از رهبر یک سازمان تروریستی گرفته تا توهین به رئیس جمهور.

اتهام اصلی علیه وی مربوط به نقش وی در سازماندهی تظاهرات اعتراضی در جنوب شرقی ترکیه ، به ویژه کردها در سال 2014 است ، که در آن آنکارا به آمادگی متهم شد در حالی که شبه نظامیان دولت اسلامی شهر کوبانی کوبانی را که دقیقاً بالاتر از سوریه است محاصره کردند. مرز این اعتراضات به خشونت انجامید و منجر به کشته شدن 37 نفر شد.

دمیرتاش همه اتهامات علیه خود را رد می کند. در رای دادگاه حقوق بشر اروپا آمده است که وی هیچ مدرکی در تصمیمات بازداشت سیاستمدار نمی بیند ، که این امر اقدامات وی را با جرایم ادعایی مرتبط سازد.

HDP حکم دادگاه حقوق بشر را “پیروزی سنگین از طرف [all] سیاستمداران مظلوم در ترکیه “و بار دیگر خواستار آزادی فوری دمیرتاش شد.

پیش از این ، اتاق دیگری از دادگاه حقوق بشر در سال 2018 حکم داد که حق دمیرتاس در یک محاکمه سریع با توجه به مدت حبس قبلی وی بدون محکومیت نهایی نقض شده است. این حکم با تلاش های جدید مقامات ترکیه برای محکوم کردن وی روبرو شد. رئیس جمهور ترکیه بلافاصله در مورد آخرین تصمیم اظهار نظری نکرد.

در ماه های اخیر ، مقامات عالی رتبه حزب عدالت و توسعه قول اصلاحات قضایی را داده اند و امیدواری را برای افرادی که اکنون در زندان های شلوغ هستند افزایش داده است ، اما رئیس جمهور گفت که هرگونه تغییر در پرونده دمیرتاش که وی را تروریست با “خون هزاران کرد” بر روی دست خود خواند ، تأثیری نخواهد داشت.

طی پنج سال گذشته ، ده ها سیاستمدار HDP دیگر و صدها نفر از اعضای حزب نیز به اتهامات تروریسم به زندان افتادند و حزب عملا حضور آنها را در رسانه های اصلی منع کرد و این جنبش چپ مترقی را پیچیده کرد.

علی رغم پیروزی در 53 انتخابات شهردار سراسری در انتخابات محلی 2019 ، امروز تنها سه شهردار HDP باقی مانده است که بقیه برکنار یا زندانی شده و متولیان منصوب دولت جایگزین آنها شده اند.

[ad_2]