ترکیه روزنامه نگار کانگ دوندار را به 27 سال زندان محکوم کرد بوقلمون

[ad_1]

این روزنامه نگار برجسته ترک به اتهام تروریسم که تیم حقوقی وی انگیزه سیاسی خواند ، به بیش از 27 سال زندان محکوم شد.

آیا Can Dundar که سردبیر روزنامه Kumhuriyet ترکیه قبل از فرار به آلمان در سال 2016 بود ، پیش از این توسط دادگاه استانبول به جرم جاسوسی و کمک به یک سازمان تروریستی مسلح مقصر شناخته شده بود.

وکلای وی از حضور در جلسه پایانی روز چهارشنبه خودداری کردند ، زیرا قبلاً در بیانیه کتبی اعلام کرده بودند که “ما نمی خواهیم در عمل مشروعیت بخشیدن به یک حکم سیاسی قبلاً تصویب شده شرکت کنیم.” آنها به این حکم اعتراض خواهند کرد.

“این ناراحت کننده و عجیب است که ما می دانستیم حکم پرونده من قبل از پایان پرونده چیست. ترکیه دیگر ابزاری برای دفاع از خود ندارد زیرا نمی توان به قضات و دادگستری اعتماد کرد “. دوندار به گاردین گفت.

“پیامی که دولت ترکیه در اینجا می فرستد ، بنابراین یک روزنامه نگار را به سختی مجازات می کند ، این است که” اگر موضوعات حساس را پوشش دهید ، با شما خواهد بود. ” من می ترسم که این حکم باعث شود روزنامه نگاران در ترکیه کار خود را انجام دهند. “

دوندار به جرم “ارائه اطلاعات محرمانه برای جاسوسی” مربوط به روزنامه نگاری خود به 18 سال و 9 ماه و به دلیل كمك به پیروان روحانی تبعیدی فتح الله گولن كه آنكارا وی را به تلاش برای كودتا در سال 2016 متهم می كند به 18 سال و 9 ماه محكوم شد.

دوندار ، منتقد جدی رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه ، یکی از برجسته ترین ها در میان هزاران روزنامه نگار ، سیاستمدار ، دانشمند ، وکیل و کارمند دولت ترکیه است که اخیراً در اثر سرکوب مخالفان دولت ترکیه خرد شدند. سال ها. رسانه های انتقادی با مراجعه به حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) اردوغان یا تعطیل شده یا توسط مردم خریداری شده اند. تقریبا نیمی از کارمندان Kumhuriyet خود را در پشت میله های زندان دیدند.

دولت ادعا می کند دادگاه های ترکیه به طور مستقل عمل می کنند و توجیه اقدامات این کشور با تهدیدهای جدی این کشور است.

دوندار و اردم گل ، رئیس دفتر كومهوریت آنكارا ، برای اولین بار در سال 2015 دستگیر و به اتهام انتشار خبر ادعای انتقال اسلحه به جنگنده های سوری در مرزهای جنوبی ترکیه با كامیون هایی كه توسط سرویس های اطلاعاتی ترکیه اداره می شدند ، به 5 سال زندان محكوم شدند.

این گزارش باعث عصبانیت اردوغان شد که در آن زمان گفت کامیون ها در حال انتقال کمک به سوریه هستند و قول داده بود که کومهوریت “هزینه بالایی” برای انتشار این مطالب پرداخت کند.

از آن زمان ، ترکیه چهار عملیات مرزی را آغاز کرده و آشکارا از چتر مبارزانی که در جنگ داخلی سوریه می جنگند پشتیبانی می کند.

این زوج بعداً در انتظار فرجام خواهی آزاد شدند ، اما در ماه مه 2016 ، دوندار بار دیگر به جرم “به دست آوردن و افشای اسناد محرمانه مربوط به امنیت کشور” به تقریباً شش سال محکوم شد. در جلسه دادرسی ، وی در نزدیکی دادگاه مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما وی بدون آسیب دیدگی فرار كرد.

دادگاه عالی تجدیدنظر احکام دوندار و گل را در سال 2018 لغو کرد ، اما دادگاه استانبول رسیدگی به آنها را در ماه مه همان سال از سر گرفت.

مقامات ترکیه پیش از این درخواست استرداد دوندار از آلمان و مسدود کردن دارایی های او در ترکیه در ماه اکتبر را داشتند.

براساس گزارش جهانی سالانه کمیته حمایت از روزنامه نگاران ، که هفته گذشته منتشر شد ، ترکیه پس از چین در میان زندانیان برجسته رسانه ها در رتبه دوم قرار گرفت. مشخص شد که در سال 2020 ، 37 روزنامه نگار در ترکیه دستگیر شدند – کمتر از نیمی از بازداشت شدگان در سال 2016 ، در مورد زمان تلاش برای کودتا.

دوندار گفت: “من دیگر در ترکیه در زندان نیستم ، اما من و همسرم هنوز هزینه بسیار بالایی پرداخت کردیم.”

“هرچه داشتم از بین رفته بود. پس از 40 سال روزنامه نگاری باید دوباره شروع کنیم. این بهایی است که ما برای محافظت از حقیقت باید بپردازیم. “

[ad_2]