ایران می گوید دانشمند هسته ای توسط کنترل از راه دور کشته شده است ایران

[ad_1]

یک مقام ارشد امنیتی ایران اسرائیل را به استفاده از “وسایل الکترونیکی” برای کشتن از راه دور دانشمند برتر هسته ای ایران متهم کرده است.

علی شهمانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور ، در مراسم تشییع پیکر محسن فهری زاده سخنرانی کرد.

وی به رسانه های ایرانی گفت: “این عملیات بسیار پیچیده بود و با استفاده از دستگاه های الکترونیکی انجام شد و هیچ کس در آن حضور نداشت.” وی اسرائیل را به دلیل اظهار نظر نکردن در مورد این قتل مقصر دانست و گفت گروه مخالف ایرانی در تبعید ، مجاهدین هولک نیز در این امر نقش داشته است. وی شواهدی برای تأیید ادعاها ارائه نکرد.

اظهارات وی قبل از حمله روز جمعه با گزارشات اولیه مقامات مبنی بر کشته شدن فخری زاده در حمله افراد مسلح با استفاده از مسلسل و مواد منفجره تفاوت قابل توجهی دارد.

خبرگزاری فارس یکشنبه شب جزئیات بیشتری را منتشر کرد و گفت: در این حمله از سلاح کنترل از راه دور سوار بر ماشین استفاده شده است. گزارش شده بود که در هنگام سو assass قصد هیچ متجاوزی وجود نداشته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران علی شمخانی اسرائیل را مسئول این سوination قصد دانست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران علی شمخانی اسرائیل را مسئول این سوination قصد دانست. عکس: عطا کناره / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ

در این گزارش آمده است که فخری زاده و همسرش در حال رانندگی با اتومبیل ضد گلوله با سه محافظ بودند که به ماشین وی اصابت گلوله کرد. در این گزارش آمده است كه فهری زاده برای بررسی خسارت از اتومبیل پیاده شد و احتمال داد كه وی تصور كرده باشد چیزی به او برخورد كرده است.

در این بیانیه آمده است: “در آن لحظه ، چندین گلوله از طرف یک خودروی نیسان که در 150 متری ماشین شهید متوقف شده بود ، به سمت نویسنده مسلسل کنترل از راه دور شلیک شد.”

در این گزارش آمده است: “چند دقیقه بعد ، همان باعث شد كه نیسان منفجر شود.” اضافه كرد كه صاحب اتومبیل ، كه وی را نمی شناسد ، یك ماه پیش از كشور خارج شد. در آن آمده است که این سلاح می تواند توسط ماهواره کنترل شود.

شبکه تلویزیونی دولتی ایران پرس تی وی نقل شده “منابع آگاه” ناشناخته می گویند که بقایای حمله نشان می دهد که سلاح های اسرائیلی برای کشتن فخریزاده استفاده شده است.

گاردین قادر به تأیید خود هیچ پیامی نبود که هیچ مدرکی ارائه نكرد ، اگرچه فناوری پشت ریموت ایجاد شده است.

اسرائیل مسئولیت را برعهده نگرفته و به طور رسمی در مورد حمله اظهارنظر نکرده است.

یک مقام اطلاعاتی بازنشسته اسرائیل گفت که او نمی تواند در مورد امکان فناوری قاتل از راه دور کنترل شده توسط ماهواره توسط اسرائیل یا هر کشور دیگر قضاوت کند.

یوشی کوپر واسر ، سرتیپ سابق که ریاست وزارت امور استراتژیک کشور را بر عهده داشت ، گفت: “من دیگر در این کار نیستم.” به گفته وی ، گزارش هایی از ایران ، که توسط عکس ها پشتیبانی نمی شود ، نشان می دهد که مقامات “در تاریکی سرگردان” هستند. وی افزود: “آنها باید نشان دهند كه پیشرفتهایی داشته اند – شروع كاری است كه می توانند دنبال كنند یا برتری دارند.”

طی یک دهه گذشته ، ایران اسرائیل را به کشتن حداقل پنج دانشمند هسته ای خود متهم کرده است. فهریزاده بلندپایه ترین و پر سر و صداترین محسوب می شود. سرویس های جاسوسی غربی و اسرائیلی سال ها او را رهبر بمب اتمی مخفی انداخته شده در سال 2003 توصیف می کردند.

نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو فهری زاده را در جریان ارائه عمومی سال 2018 ، فهری زاده عنوان اصلی برنامه دانست و ایران را به جستجوی بیشتر سلاح هسته ای متهم کرد.

روز دوشنبه ، یک مقام ایرانی ، شمخانی ، گفت که گزارش های اطلاعاتی در مورد حمله احتمالی به فخری زاده بسیار زیاد است به طوری که پیش بینی دقیق حمله روز جمعه نادیده گرفته شد.

وی گفت: به دلیل تعدد اخبار در این 20 سال ، متأسفانه از جدیت لازم استفاده نشده است و این بار آنها موفق شده اند.

آسوشیتدپرس در این گزارش مشارکت داشته است



[ad_2]