ایران می گوید اگر بایدن همه تحریم ها را لغو کند به توافق هسته ای پایبند خواهد بود توافق هسته ای ایران

[ad_1]

وزیر امور خارجه این کشور گفت: ایران بلافاصله پس از اثبات حسن نیت خود با لغو تحریم ها ، بلافاصله به توافق هسته ای برمی گردد.

جواد ظریف همچنین با تعریف پارامترهای رابطه جدید با ایالات متحده گفت كه ایران تا زمان برداشته شدن تحریم ها ، ایالات متحده را به مذاكره مجدد در مورد توافق ، معروف به برنامه جامع اقدام مشترك (JCPoA) ، ملزم نخواهد كرد ، اما برای اطمینان مجدد از ورود مجدد آن به دولت بایدن ، نیاز به اطمینان خاطر دارد. این فقط مثل دونالد ترامپ دوباره معامله را ترک نخواهد کرد.

وی همچنین احتمال تجدید نظر در توافق موجود را رد کرد ، علی رغم این واقعیت که ایالات متحده معتقد است از آنجا که بسیاری از مقررات اصلی در سال 2025 پایان می یابد ، احکام جدیدی لازم است.

ظریف در حالی در کنفرانس ویدئویی Roma Med 2020 صحبت کرد که تیم بایدن در مورد نحوه نزدیک شدن به خاورمیانه کار می کند.

ظریف گفت: “ایالات متحده باید تعهدات JCPoA خود را بدون پیش شرط انجام دهد. او باید حسن نیت خود را نشان دهد ، باید رابطه حسن نیت خود را برقرار کند ، سپس ایران با پیروی کامل از JCPoA برمی گردد “.

وی به حاضران گفت كه دولت ایران مصوبه روز سه شنبه پارلمان ایران را كه از این كشور می خواهد فعالیتهای غنی سازی اورانیوم را تشدید كند و احتمالاً برنامه بازرسی سازمان ملل را تا ماه فوریه كه لغو تحریم های آمریكا متوقف نمی شود ، دوست ندارد.

پرسش و پاسخ

توافق هسته ای ایران چیست؟

نشان دادن

در ژوئیه 2015 ، ایران و یک تیم مذاکره کننده شش کشوره به یک توافق مهم دست یافتند که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته شد ، و به بن بست 12 ساله در برنامه هسته ای تهران پایان داد. این معامله که پس از نزدیک به دو سال مذاکرات فشرده در وین منعقد شد ، برنامه ایران را برای اطمینان به بقیه جهان که نمی تواند در مقابل لغو تحریم ها سلاح هسته ای تولید کند ، محدود کرده است.

در اصل ، برجام یک معامله مستقیم است: ایران در ازای فرار از تحریم هایی که ده سال قبل از توافق در مورد اقتصادش تحمیل شده است ، برنامه هسته ای خود را محدود می کند. به عنوان بخشی از معامله ، ایران دو سوم سانتریفیوژهای خود را تعطیل کرد ، 98 درصد اورانیوم غنی شده را حمل و بتن را با یک راکتور تولید پلوتونیوم پر کرد. تهران همچنین نظارت گسترده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس انرژی هسته ای) را پذیرفته است ، که 10 بار از زمان توافق و اخیراً در ماه فوریه بررسی کرده است که تهران شرایط آن را رعایت می کند. در عوض ، کلیه تحریم های مربوط به هسته ای در ژانویه 2016 برداشته شد و ایران را دوباره به بازارهای جهانی متصل کرد.

شش قدرت اصلی که در مذاکرات هسته ای با ایران شرکت داشتند ، بخشی از گروه موسوم به 1 + 5 بودند: 5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل – چین ، فرانسه ، روسیه ، انگلیس و ایالات متحده – و آلمان. توافق هسته ای همچنین در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که آن را در قوانین بین المللی گنجانده است ، گنجانده شده است. سپس 15 عضو شورا به اتفاق آرا از توافق حمایت کردند.

در تاریخ 8 مه 2018 ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کشور خود را از این توافق خارج کرد. ایران یک سال بعد از خروج جزئی از توافق هسته ای خبر داده است.

گفت کمالی دگان ، خبرنگار ایرانی

اما او گفت که “مانند هر دموکراسی ، وقتی قانونگذاری تمام مراحل قانونی خود را طی می کند و آنها تقریباً این رویه ها را به پایان رسانده اند ، این یک قانون و یک تعهد دولت می شود.”

اما وی افزود این قطعنامه “برگشت ناپذیر” است و در صورت لغو تحریم های ایالات متحده و اجازه بازگشت ایران به اجرای كامل توافق ، لغو خواهد شد.

به نظر می رسد که این می تواند یک مانع اصلی در ایجاد رویکرد بایدن و ایران باشد ، به نظر می رسد او گفت که مذاکرات مجدد در مورد برجام فعلی را رد کرده و گفته است که مدت زمان و نقاط آن توافق شده است. “ما معامله ای را که در حال مذاکره بوده ایم بررسی نخواهیم کرد.” به گفته وی ، ایالات متحده مذاکرات مربوط به توافق نامه 2015 را آغاز کرد و خواستار محدودیت 20 به علاوه 10 سال و ایران – هیچ. “ما در جایی از وسط ، 10 به علاوه چند مورد دیگر توافق کردیم. دو سال است که در مورد این بحث می شود. هرگز اصلاح نخواهد شد. عادت زنانه “.

به گفته وی ، ایران آماده مذاکره با همسایگان خود درباره موشک و گفتگوی منطقه ای است که در آن ایالات متحده می خواهد با همسایگان خود مذاکره کند ، اما ممکن است ایالات متحده را ملزم به برداشتن چک سفید فعلی در عربستان کند.

بسیاری از منتقدان این معامله معتقدند که برخی از محدودیت های اصلی آن در غنی سازی از اوایل سال 2025 منقضی می شود و محدودیت های جدید لازم است. همچنین این نگرانی وجود دارد که اگر ایران خواستار بازگشت ایالات متحده به JCPoA فقط با شرایطی است که مانع خروج یک جانبه آن می شود ، ممکن است ایالات متحده احساس کند که اهرم مذاکره با ایران برای تمدید توافق را از دست داده است.

با این حال ، ظریف گفت: “JCPoA و هرگونه توافق نامه بین المللی درب چرخشی نیست. این بدان معنا نیست که شما می توانید وارد شوید ، محدودیت هایی را برای دیگران اعمال کنید ، از امتیازات عضویت استفاده کنید و ناگهان تصمیم به ترک و تحمیل 150 میلیارد دلار بگیرید [£110bn] آسیب به مردم ایران. “

وی افزود: باید اطمینان حاصل کنیم که دوباره این اتفاق نیفتد.

مشخص نیست که چگونه ایالات متحده می تواند تعهد خود را برای ترک هرگز توافق با دقت تأیید کند. این هفته بایدن گفت که اگر ایالات متحده به برجام برگردد ، ایران می داند که اگر ایالات متحده احساس کند ایران عمل نمی کند ، می تواند تحریم های سازمان ملل را “سست” کند.

ظریف گفت ایران آماده گفتگو با شرکای منطقه ای از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. وی از عربستان سعودی خواست هزینه های دفاعی سالانه خود را به 67 تا 10 میلیارد دلار محدود کند و از عربستان سعودی خواست که از گسترش سلاح در سراسر منطقه جلوگیری کند. وی پرسید که آیا امارات متحده عربی و عربستان سعودی واقعاً می خواهند نبرد اسرائیل علیه ایران را برپا کنند؟

وی گفت ، به محض اینکه این کشورها دیگر باور ندارند فرم چک ایالات متحده دارند ، همکاری با ایران را آغاز می کنند.

وی همچنین گفت که از مبادلات اضافی زندانیان مانند تبادل اخیر آکادمیست انگلیسی-استرالیایی کایلی مور گیلبرت با سه ایرانی در تایلند پشتیبانی می کند.

ظریف گفت: “ما همیشه می توانیم این کار را انجام دهیم ، به نفع همه است.” “ایران آماده پاسخ متقابل است. فردا می توانیم این کار را انجام دهیم. ما امروز می توانیم این کار را انجام دهیم. “

وی با اشاره غیرمستقیم به انگلستان ، گفت كه یكی از اعضای JCPoA “دستور دادگاه برای پرداخت چند صد میلیون پوند به ایران را دارد ، اما آنها از این كار امتناع می كنند زیرا می گویند این توانایی را ندارند زیرا به دلیل تحریم های آمریكا نمی توانند پول را انتقال دهند” .

[ad_2]