ایران دانشمند را به جرم جاسوسی در انتظار مجازات مجازات کرد | ایران

[ad_1]

وكیل وی گفت كه این دانشمند سوئدی-ایرانی ، كه روز چهارشنبه به جرم جاسوسی مجازات می شود ، مجازات تعلیق شد.

وكیل وی اظهار داشت احمدرضا جلالی از زندان اوین در تهران به زندان راجه شهر منتقل نشده است ، همانطور كه ​​انتظار می رفت سه شنبه شب ، كه مقدمه ای برای قتل وی بود.

بلافاصله مشخص نبود که به تعویق انداختن موقت بوده است یا به دلیل فشار شدید مردم و دیپلماتیک بر مقامات ایرانی برای تجدید نظر در پرونده وی.

سه شنبه شب ، همسرش ویدا مهرانیا ، از رسانه ها خواست كه از دولت های اروپایی بخواهند كه به كمك شوهرش بیایند. عفو بین الملل نیز یک مبارزات پرتنش را آغاز کرد ، اما حال و هوای سه شنبه شب تا حدی پیش بینی کننده بود.

هفته گذشته ، آن لیند ، وزیر امور خارجه سوئد با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صحبت کرد و خواستار بررسی پرونده وی شد.

جلالی که شهروند ایران و ساکن سوئد است ، پزشک ، معلم و پژوهشگر طب بلایای طبیعی است که در آوریل 2016 پس از دعوت ایران به کنفرانس دستگیر شد. ویدئویی از اعتراف وی در دسامبر 2017 پس از اتهام وی برای کمک به اسرائیل در آماده سازی حمله به دانشمندان هسته ای ایران ، در تلویزیون دولتی ایران نشان داده شد

در سال 2017 ، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل گفتند: “روند دادرسی علیه وی با گزارش های متعددی در مورد نقض دادرسی و دادرسی عادلانه ، از جمله بازداشت بدون ارتباط ، محرومیت از دسترسی به وکیل و اعتراف اجباری همراه بوده است.”

سازمان ملل متحد گفت که “گزارش شده است که وی در یک دادگاه سریع تحت تهدید به شکنجه و بدرفتاری و تهدید به مجازات اعدام قرار گرفته است” و سپس “مجبور به تکرار اظهارات دیکته شده در مقابل دوربین های فیلمبرداری شده است”.

در اکتبر 2017 ، وی به اعدام محکوم شد و در ماه نوامبر دادگاه عالی این حکم را تأیید کرد.

گزارش هایی مبنی بر اینكه تهدید به مجازات اعدام هنوز می تواند به محاكمه یك دیپلمات ایرانی در بلژیك مرتبط باشد ، گزارش شده است. اسد اسد ، که در سفارت در وین خدمت می کرد ، متهم به تهیه مواد منفجره برای دو نفر برای تجمع انفجار گروه مخالف شورای مقاومت ملی ایران در نزدیکی پاریس در 30 ژوئن 2018 است. ایران ممکن است مانند گذشته به دنبال سازماندهی مبادله زندانیان باشد. دادستان های بلژیک به دنبال مجازات 20 ساله هستند.

خبرگزاری های ایران گزارش دادند ، سوفی ویلمز ، معاون نخست وزیر بلژیک و وزیر امور خارجه ، روز چهارشنبه با ظریف صحبت کرد تا “در مورد مسائل کنسولی بحث کند”. ایران ادعای مصونیت دیپلماتیک اسد را دارد و حاضر به حضور در دادگاه نیست.

ویلمز جمعه گذشته نیز کشتار محسن فهری زاده دانشمند هسته ای ایران را محکوم کرد. روز پنجشنبه ، ایران گفت که افراد وارد کننده سلاح به کشور را شناسایی کرده است ، اما جزئیات آن را ارائه نداد.

[ad_2]