ایالات متحده و تایوان توافق نامه ای پنج ساله در زمینه بهداشت ، فناوری و امنیت امضا کردند تایوان

[ad_1]

تایوان و ایالات متحده اولین اجلاس های خود را به عنوان بخشی از گفتگوی اقتصادی جدید برگزار کردند و با انعقاد یک توافق نامه پنج ساله و همکاری آینده در زمینه بهداشت ، فناوری و امنیت را امیدوار کردند.

این گفتگوها که در میان انتقال بحث برانگیز ایالات متحده و تنش های منطقه ای زیاد با چین انجام شد ، علی رغم مناسبات دو کشور در دوران دونالد ترامپ و عقب نشینی وی از پکن ، امیدهای تایوان به توافق تجاری با ایالات متحده را پیش نبرد.

آنها با هدایت معاون وزیر امور اقتصادی تایوان چن چرن چی و معاون وزیر خارجه آمریكا كیت كراچ با هدف اعلام شده تكیه بر روابط تاریخی و “ارزشهای مشترك دموكراتیك” هدایت شدند و مقامات ارشد دولت برای اولین بار در روز جمعه ملاقات كردند و با امضای تفاهم نامه پنج ساله.

طرفین گروه های کاری در زمینه امنیت جهانی بهداشت ، علم و فناوری ، امنیت 5G و ارتباطات از راه دور ، زنجیره های تأمین ، توانمند سازی زنان ، همکاری در زیرساخت ها و سرمایه گذاری را ایجاد کردند.

مقامات گفتند که این گفتگوها پتانسیل همکاری در تحقیق و توسعه بهداشت و همچنین اولویت بندی سهم تایوان در زنجیره تأمین نیمه هادی را برجسته کرد. IDA حقوق یا تعهدات قانونی لازم را برای هیچ یک از طرفین ایجاد نمی کند و منوط به منابع موجود است.

روز شنبه ، نمایندگان هر دو طرف به جای اعلام انتظارات و آرزوها برای مشارکت دو جانبه در آینده ، در مورد چندین تعهد خاص با جزئیات صحبت کردند. اما تایوان امیدوار است که جلسات به موارد خاص تری تبدیل شود ، مانند یک معامله تجاری.

توافق تجاری ایالات متحده و تایوان از حمایت دو جانبه ایالات متحده برخوردار است ، اما رئیس جمهور منتخب جو بایدن علناً قصد خود را در مورد سیاست خود در چین اعلام نکرده است. وی به عنوان حامی راه حل های چند جانبه تلقی می شود كه باعث نگرانی تایوان از اینكه ممكن است به دنبال همکاری مجدد با پكن باشد ، شده است.

روز شنبه ، جوزف وو ، وزیر خارجه تایوان گفت که حساب کردن روی حمایت تیم بایدن از معامله تجاری “زودرس” است.

وی به رسانه ها گفت: “من فکر می کنم تیم مشغول انتقال است.”

“من فکر نمی کنم که آنها در حال حاضر نظر مقدماتی در مورد [bilateral trade agreement] یا [free trade agreement] که می گوید این کاری نیست که آنها می خواهند انجام دهند. من فکر می کنم پشتیبانی دو جانبه در Capitol Hill هنوز بسیار قوی است و من فکر می کنم این ادامه یابد و ما در این زمینه بسیار کار خواهیم کرد [existing bilateral] با دولت جدید. “

ناتاشا کسام ، محقق در موسسه لوو ، گفت که تعجب آور نیست که مذاکرات تجاری در پس زمینه قرار می گیرند ، اما “حتی نمادگرایی این مذاکرات اقتصادی سطح بالا و تفاهم نامه حاصل از آن برای رئیس جمهور تسای ارزشمند است و دیگری است سیگنالی به پکن مبنی بر ادامه حمایت ایالات متحده از تایوان. “

دولت این جزیره روی توافق نامه های تجاری دوجانبه ایالات متحده حساب می کند ، بخشی از آن به این دلیل است که این کشور عضو مشارکت اقتصادی منطقه ای (RCEP) نیست ، بزرگترین توافق نامه تجارت آزاد جهان که هفته گذشته توسط 15 کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله چین امضا شد.

وزارت خارجه تایوان گفت با توجه به حضور چین ، احتمال عضویت در RCEP کم است. وی همچنین اصرار دارد که به توافق نامه مشارکت فراگیر و مترقی ترانس اقیانوس آرام بپیوندد ، اما اگر شی جین پینگ رئیس جمهور چین مجدداً بر علاقه بالقوه خود برای پیوستن تأکید کند ، ممکن است تایپه خود را دوباره مسدود کند.

گفتگوی اقتصادی یک ابتکار اساسی است که ناشی از روابط عمیق دولت ترامپ با تایوان است ، جایی که بازدیدهای سطح بالای دولت و فروش میلیاردها دلار اسلحه در آن انجام شده است – همه اینها خشم پکن را برانگیخته است.

رسانه های دولتی به سرعت مذاکرات را به عنوان یک تدبیر سیاسی “سمی” توسط “طرد شدگان RCEP” رد کردند و نسبت به عواقب آن هشدار دادند.

روز جمعه ، ژائو لیجیان ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین ، به ایالات متحده هشدار داد تا “حساسیت بالای مسئله تایوان را کاملاً بفهمد” و خواستار آن شد که بلافاصله کلیه روابط رسمی و تعاملات خود را به حالت تعلیق درآورد.

“چین به شدت مخالف همه نوع مبادلات رسمی بین ایالات متحده و تایوان است. این موضع سازگار و روشن است. ” “چین با توجه به تحولات موجود در زمین ، یک پاسخ مشروع و ضروری خواهد داد.”

پکن تایوان را یک استان سرقت می داند که در صورت لزوم باید آن را مجبور به عقب بردن کرد. به ویژه پس از انتخاب دولت فعلی به رهبری تسای یینگ ون ، پکن برای محرومیت تایوان از نهادهای بین المللی مانند مجمع جهانی بهداشت و چند کشور باقی مانده که حاکمیت تایوان را به رسمیت می شناسند ، برای قطع روابط با تایپه لابی کرد.

[ad_2]