اعتراضات گسترده: اتحادیه اروپا پس از دستگیری های گسترده در روسیه “اقدامات بعدی” را بررسی می کند روسیه

وزرای خارجه اتحادیه اروپا پس از محکوم کردن رژیم وحشیانه کرملین به معترضین خواستار آزادی الکسی ناوالنی ، سیاستمدار مخالف ، “اقدامات بعدی” علیه روسیه را بررسی خواهند کرد.

ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و انگلیس روز یکشنبه با ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به انتقاد از دولت ولادیمیر پوتین پیوستند و دستگیری های گسترده هزاران معترض در چندین شهر روسیه را “کینه توز غیر قابل تحمل” و “سقوط به استبداد” توصیف کرد.

درگیری ها در مسکو ، سن پترزبورگ ، ولادی وستوک و سایر شهرها روز یکشنبه آغاز شد و برخی از معترضین با زره پوش و کلاه ایمنی با پلیس ضد شورش درگیر شدند. ده ها نفر زخمی شدند.

رئیس جمهور لهستان ، آندره دودا از اتحادیه اروپا خواست که تحریم ها علیه روسیه را در مورد معالجه ناوالنی ، که آخر هفته گذشته هنگام بازگشت برای اولین بار از آلمان به روسیه پس از مسمومیت با ماده عصبی به روسیه ، دستگیر شد ، تشدید کند.

“تنها راه [avoid conflict] – اجرای قوانین بین المللی. تنها راه برای انجام این کار بدون تفنگ ، اسلحه و بمب تحریم است. ”دودا به فایننشال تایمز گفت.

رهبر لهستان همچنین گفت که وزیر خارجه اتحادیه اروپا ژوزپ بورل باید در مورد سفر ماه آینده روسیه به روسیه در صورت آزاد نشدن ناوالنی ، تجدیدنظر کند.

انتظار می رفت وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه درمورد پاسخ خود به بازداشت ناوالنی بحث کنند و بارل گفت “مراحل بعدی” مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مانفرد وبر ، محافظه کار ارشد آلمانی و رئیس گروه راست میانه حزب EPP در پارلمان اتحادیه اروپا به روزنامه آلمانی RND گفت که دستگیری معترضان غیرقابل قبول است و روسیه باید تهدید به تحریم های مالی کند.

وی گفت: “غیرقابل قبول است که رهبری روسیه تلاش کند با دستگیری هزاران تظاهرکننده در مورد اعتراضات رو به رشد کار کند.

وبر گفت: “وزرای خارجه اتحادیه اروپا حق ندارند دوباره از این مسئله فرار کنند و روی درخواست های عمومی تمرکز کنند.” وبر گفت: “اتحادیه اروپا باید جایی حمله کند که واقعاً به سیستم پوتین آسیب برساند – و این پول است.”

وبر افزود ، علاوه بر این ، تهدید به توقف خط لوله Nord Stream 2 ، که هدف آن دو برابر کردن گاز طبیعی از روسیه به آلمان است ، باید روی میز باقی بماند.

سخنگوی دولت آلمان از اظهار نظر درمورد آمادگی برلین برای حمایت از تحریم های جدید علیه روسیه پس از دستگیری ناوالنی خودداری کرد.

روز پنجشنبه ، نمایندگان اتحادیه اروپا قطعنامه ای را تصویب کردند که در پاسخ به بازداشت ناوالنی ، اتحادیه اروپا را متوقف کرد تا پایان خط لوله انتقال گاز Nord Stream 2 را متوقف کند.

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان ، که علی رغم انتقاد در سایر مناطق اتحادیه اروپا همچنان به حمایت از این پروژه ادامه می دهد ، روز پنجشنبه گفت که نظر او در مورد این پروژه با وجود پرونده ناوالنی تغییر نکرده است.

در جریان اعتراضات ، سخنگوی سفارت ایالات متحده در مسکو ، ربکا راس ، در توییتر خود گفت که “ایالات متحده از حق همه مردم در اعتراض صلح آمیز و آزادی بیان حمایت می کند. اقدامات مقامات روسی این حقوق را سرکوب می کند. ” سفارت همچنین با انتشار بیانیه توئیتر از وزارت امور خارجه خواستار آزادی ناوالنی شد.

سخنگوی پوتین ، دیمیتری پسکوف اظهارات ایالات متحده “نامناسب” بود و واشنگتن را به “مداخله در امور داخلی ما” متهم کرد.