ارتش اوگاندا علی رغم تصمیم دادگاه ، هنوز خانه “بابی وین” را “محاصره” می کند اوگاندا

نیروهای امنیتی در اوگاندا با وجود رای قاضی در توبیخ مقامات دوشنبه برای نگه داشتن نامزد در حبس خانگی 11 روز پس از انتخابات مورد اختلاف ، هنوز خانه نامزد ریاست جمهوری بابی وین را ترک نکرده اند.

شرابی که نام اصلی آن رابرت کاگولانی سنتامو است ، از 14 ژانویه که اوگاندا در انتخاباتی که ستاره رگی 38 ساله به عنوان یک سیاستمدار رای داده شد و رقیب اصلی یووری موسونی 76 ساله شد ، قادر به ترک خانه خود نبود.

مقامات اوگاندا گفته اند که وینو می تواند تنها در حومه کامپالای پایتخت تحت اسکورت نظامی خانه خود را ترک کند ، زیرا می ترسد که حضور او در جمع باعث ایجاد ناآرامی شود.

با این حال ، قاضی مایکل الوبو در حکم خود گفت که خانه واین یک بازداشتگاه مناسب نیست و خاطرنشان کرد که در صورت تهدید نظم عمومی ، مقامات باید او را تحت تعقیب قرار دهند.

“من معتقدم که محدودیت و بازداشت مداوم متقاضی در خانه غیرقانونی است. [As a] نتیجه … حق وی برای آزادی شخصی نقض شد … بنابراین ، دستور بازگرداندن آزادی شخصی متقاضی [is] او استرداد شده است “، قاضی گفت.

متحدان و حامیان شراب از پیروزی در دادگاه استقبال کردند ، اما در بسیاری از پرونده های قبلی مقامات دستورات مشابه را نادیده گرفتند.

“دادگاه عالی امروز صبح حکم داد که ادامه حصر خانگی من … غیرقانونی و خلاف قانون اساسی است. در چند ساعت ارتش هنوز خانه من را محاصره کرده و دسترسی همه را مسدود کرده است! شاید (مثل همیشه) ما منتظر دستورات ژنرال موسونی در مسیر بعدی باشیم. ” اوایل روز شراب توییت کرد.

هم پلیس و هم ارتش گفتند که از این دستور اطاعت می کنند.

بریگ فلاویا بکوازو ، یک مقام اوگاندا ، گفت که نیروهای مسلح “بالاتر از قانون نیستند”.

“ما نهادهای قانونمند هستیم. بنابراین ، ما باید به آنچه دادگاه واقعاً رای داد و به ما تحویل داد برویم. “

فرد انانگا ، سخنگوی پلیس اوگاندا به خبرنگاران گفت كه “ما به عنوان یك نهاد قانون مدار كه قانون را احترام و اجرا می كند ، این آیین نامه را اجرا خواهیم كرد.”

با این حال ، پلیس “برای اطمینان از نظارت [Wine] در این مدت قانون را نقض نمی کند. “

طبق نتایج رسمی ، موسونی با 58٪ و وین با 34٪ در انتخابات پیروز شدند. وین اصرار دارد که او برنده شد و ادعا می کند که ارتش صندوق های رای گیری را پر کرده ، برگه های رای را به مردم می دهد و رای دهندگان را از مراکز رای گیری دور می کند.

مقامات اقدام به محدود کردن شراب کردند ، اگرچه آنها می گویند اقدامات آنها کاملا قانونی بود.

پلیس یک بار در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین بابی وین ، کاندیدای ریاست جمهوری ، جایی که وی از دادخواست به دادگاه کیفری بین المللی برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در کشور خبر داد ، برخورد کرد.

وین از هوادارانش می خواهد که به روشهای غیر خشونت آمیز نسبت به از دست دادن او اعتراض کنند ، اما در بیانیه روز جمعه گفت که ممکن است نتایج رسمی دادگاه را به چالش نکشد زیرا ترس از شکست پیروزی موسونی را تأیید می کند. وی گفت “تصمیم خود را طی چند روز” اعلام خواهد کرد.

موسونی ادعای تقلب در آرا را رد کرد و انتخابات را “بدون تقلب ترین انتخابات” از زمان استقلال از انگلیس در 1962 دانست.

هفته گذشته ، نیروهای امنیتی بستر وحدت ملی Wine (NUP) را در پایتخت محاصره کردند. این اقدام با هدف پیچیده کردن تلاش ها برای جمع آوری شواهد تخلفات نظرسنجی صورت گرفت. پس از تلاش سفیر ایالات متحده برای دیدار از وین در خانه ، اوگاندا ایالات متحده را به تلاش برای اخلال در انتخابات ریاست جمهوری متهم كرد.

انتخابات در آستانه روز انتخابات با خشونت همراه بود و ده ها نفر اعتراض کردند.

هرگز انتقال مسالمت آمیز قدرت در کشور اتفاق نیفتاده است ، یکی از دلایلی که حتی برخی از احزاب حاکم علناً از موسونی خواسته اند که ریاست گذار منظم را بر عهده بگیرد.