ارتش اتیوپی می گوید با رهبران ببر “در حال جنگ” است اخبار جهان

[ad_1]

ارتش اتیوپی می گوید در میان گزارش های تأیید نشده در مورد جنگ ، دوئل های توپخانه ای و حملات هوایی ، با حزب حاکم این کشور در منطقه شمال دجله “در حال جنگ” است.

امیدها برای جلوگیری از درگیری در دومین کشور پرجمعیت آفریقا اندک به نظر می رسد ، زیرا مقامات ارشد دو طرف به وضوح مصمم هستند که به دنبال برتری نظامی نسبت به هرگونه گفتگو با هدف حل بحران باشند.

تحلیلگران و دیپلمات ها هفته ها هشدار داده اند كه رویارویی بین دولت فدرال و جبهه آزادی مردم ببر (TPLF) می تواند اتیوپی را به یك درگیری داخلی وحشیانه و خونین بیندازد.

“کشور ما وارد جنگی شده است که انتظار آن را نداشت. این جنگ شرم آور و بی مفهوم است. “

روز چهارشنبه ، نخست وزیر ابی احمد TPLF را به حمله به یک اردوگاه نظامی در منطقه و تلاش برای غارت دارایی های نظامی متهم کرد.

TPLF وقوع حمله را انکار می کند و ابی را به دلیل تاریخ سازی توجیه استقرار نیروها علیه سازمان متهم می کند.

دبرسن گبرمی هایل ، رئیس TPLF و رئیس منطقه ببر ، در یک کنفرانس خبری گفت: “آنچه علیه ما آغاز شده است به وضوح یک جنگ ، یک تهاجم است … این جنگی است که ما برای حفظ موجودیت خود انجام می دهیم.”

رئیس جمهور ببر ، دبرسن گبرمیهائیل اقدامات دولت اتیوپی را حمله ای توصیف کرد.



رئیس جمهور ببر ، دبرسن گبرمیهائیل اقدامات دولت اتیوپی را حمله ای توصیف کرد. عکس: تیکسا نگری / رویترز

دبرسیون گفت که جنگ در غرب دجله ادامه دارد و نیروهای فدرال در مرزهای مناطق همسایه عمر و آفر جمع می شوند.

همچنین ادعا شد که هواپیماهای نظامی حملات هوایی را در اطراف پایتخت خود مکهله انجام داده اند.

دیپلمات های آدیس آبابا گفتند که از هر دو طرف تلفات جانی وجود داشته است ، اما به دلیل این واقعیت که در روز دوم ببرها از اینترنت و تلفن برخوردار نبودند ، تأیید و جزئیات گزارش ها در دسترس نبود.

جنگ در ببرها باعث نگرانی سازمان ملل ، ایالات متحده و اتحادیه اروپا شده است. کارشناسان از یک درگیری “طولانی و فاجعه بار” می ترسند که می تواند “کشور اتیوپی را که قبلاً از بسیاری از چالش های جدی سیاسی رنج برده است ، به شدت تحت فشار قرار دهد و موج های شوکی را به شاخ آفریقا و فراتر از آن وارد کند.

“جنگی که بسیاری از اتیوپیایی ها از آن ممکن بود ترس داشته باشند اما امید بود که هرگز رخ ندهد. … مگر اینکه فوراً متوقف شوید [it] نه تنها برای کشور بلکه برای کل شاخ آفریقا ویرانگر خواهد بود. “گروه بحران بین المللی روز پنجشنبه در جلسه توجیهی گفت.

TPLF قبل از روی کار آمدن ابی در سال 2018 بر ائتلاف حاکم اتیوپی سلطه داشت و اصلاحات سیاسی گسترده ای را اعلام کرد. با این حال ، این اصلاحات باعث شد که شکایات قدیمی قومی و سایر شکایات آشکار شود و منجر به بی ثباتی شود.

جمعیت دجله 5٪ از 109 میلیون نفری اتیوپی است ، اما این منطقه از بسیاری از مناطق بزرگتر ثروتمندتر و تأثیرگذارتر است.

رهبران تیگرایان تحت رهبری ابیو ، که سال گذشته برنده جایزه صلح نوبل برای پایان دادن به جنگ با همسایگان اریتره شد ، از بی عدالتی در پیگیری فساد ، برکناری از سمت و اتهامات مشکلات کشور شکایت کردند.

یک عامل در بحران اخیر به تعویق انداختن انتخابات ملی به دلیل همه گیری Covid-19 است. نظرسنجی های ملی در ماه آگوست برگزار می شد ، اما در ماه مارس مقامات انتخاباتی حکم دادند که رای گیری تا زمان کاهش خطر ویروس به تعویق افتد.

وقتی قانونگذاران به تمدید ماموریت مقامات رای دادند ، که در اوایل ماه اکتبر پایان می یابد ، رهبران تیگران در سپتامبر انتخابات منطقه ای را برگزار کردند ، که دولت ابیا آن را غیرقانونی دانست.

اکنون هر طرف طرف دیگر را غیرقانونی می داند و قانون گذاران فدرال حکم کرده اند که دولت ابی باید ارتباط با رهبری ببر را قطع کرده و بودجه آن را تأمین کند.

منطقه دجله بخش قابل توجهی از نیروهای فدرال را در خود جای داده و تجهیزات زیادی را در خود جای داده است که میراث جنگ مرزی اتیوپی با همسایه شمالی اریتره در سالهای 1998 تا 2000 بود.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که ببر می تواند بیش از نیمی از کل نیروهای مسلح و واحدهای مکانیزه را جمع کند ، این بدان معناست که هیچ یک از طرفین نمی توانند از پیروزی سریع اطمینان داشته باشند.

ترس گسترده ای وجود دارد که درگیری آشکار وخیم تر خواهد شد و باعث ایجاد احساسات بیشتر برای جدایی در سایر مناطق اتیوپی می شود.

وی افزود: “ما در تلاشیم تا از آمدن جنگ به مركز كشور جلوگیری كنیم. ژنرال برهانو گفت: این کار در آنجا در دجله پایان می یابد.

[ad_2]